Podľa predstaviteľov francúzskeho koncernu PSA by konečné rozhodnutie malo padnúť začiatkom leta.
Koncern PSA bol od začiatku jedným zo záujemcov. Okrem neho na ponuku reagovali aj Geely, Suzuki, Renault a údajne aj Škoda. Pre všetkých by odkúpenie Protonu znamenal jednoznačne väčšie výrobné kapacity a lepší prístup na juhoázijské trhy. Postupne však v hre zostali iba PSA a Geely. Ešte pred mesiacom sa zdalo, že títo dvaja konkurenti sa dohodnú a Proton si takpovediac podelia. Podľa pôvodných správ mal totiž koncern Geely záujem najmä o Lotus, ktorý patrí pod Proton. PSA zasa javilo záujem najmä o výrobné kapacity spojené s Protonom. Ako sa však ukázalo, situácia bola trochu iná. Na nedávnom autosalóne v Ženeve totiž pre magazín Autocar nemenovaný človek z vyššieho manažmentu uviedol, že Geely malo veľké plány aj s Protonom a chcelo odkúpiť celok.
Pod Geely totiž patrí aj Volvo, novovzniknutá značka Lyn&Co, alebo napríklad aj London Taxi Company. Koncern plánoval využiť voľné výrobné kapacity fabriky Protonu v Tanjung Malim na výrobu SUV Lyn&Co 01 s pravostranným riadením. Geely však chcelo zachovať aj značku Proton, ktorú by využilo ako základný stupeň v portfóliu koncernu. Geely ako značka si totiž na čínskom trhu vybudovala slušnú reputáciu vďaka prepojeniu s Volvom a posunula sa aj v cenovom rebríčku. Proton by preto poslúžil ako lacná značka pre Čínu a samozrejme juhoázijské trhy.
Geely túži získať športovú značku
Veľkým lákadlom bol ale aj spomínaný Lotus. Vedenie koncernu totiž túži získať športovú značku. Okrem iného už rokovali aj s Aston Martinom, ale najväčším cieľom bol vždy Lotus. Momentálne to však vyzerá, že sa tento plán odkladá. Geely totiž tento týždeň odstúpilo z rokovaní o predaji Protonu. Dôvodom sú neustále sa meniace podmienky zo strany malajzijských majiteľov Protonu. Prezident Geely Li Shufu doslova povedal: "Neustále menia podmienky, dnes je to tak, zajtra inak, ešte sa nerozhodli, čo vlastne chcú." Posledným záujemcom tak zostáva PSA, ktoré Proton zrejme nakoniec odkúpi. Podľa predstaviteľov francúzskeho koncernu by konečné rozhodnutie malo padnúť začiatkom leta.
Zdroj: autocar