Na Fiat Cinquecento dnes už mnohí motoristi zabudli. To samozrejme neplatí v Poľsku, kde svojho času tvoril základ motorizácie krajiny a často predstavoval jediný možný spôsob individuálnej mobility. Jeho korene však siahajú do Talianska a práve Taliani boli vždy majstrami v navrhovaní malých, dostupných a mimoriadne praktických áut, z ktorých sa napriek masovosti (alebo práve kvôli nej) často stávali legendy. Výnimkou nebol ani Fiat Cinquecento, ktorého produkciu zastrešovala poľská továreň FSM.
Fiat Cinquecento vznikol aj v niektorých zaujímavých verziách. Na fotke je verzia Pickup 4x4. Do sériovej výroby sa z dôvodu vysokých výrobných nákladov a malého tržného potenciálu nikdy nedostala.
Z pera automobilky Alfa Romeo
Pod nadčasový dizajn malého Fiata sa podpísalo Centro Stile Alfa Romeo. V roku 1991 pôsobili jeho hrany veľmi novátorsky, zároveň dávali tušiť efektívnu výrobu a výborné využitie vnútorného priestoru. V tomto zostáva Cinquecento dodnes kráľom. Pasívna bezpečnosť sa v roku 1991 veľmi neriešila a v segmente najmenších áut mali prednosť vnútorný priestor a ekonomika prevádzky. V nich novinka skutočne excelovala. Znakom špičkového dizajnu bol aj koefeicient aerodynamického odporu s hodnotou 0,33, čo bola výborná hodnota (vzhľadom na kolmú zadnú časť).
Takto mal vyzerať nástupca Cinquecenta. Fiat sa nakoniec rozhodol pre inú cestu a dizajnérske štúdio odpredalo celý projekt automobilke Daewoo. Fiat Lucciola, ako sa tento koncept volal, sa nakoniec dostal na cesty ako Daewoo Matiz.
Po troch rokoch sa na trhu objavila dokonca športová verzia Cinquecenta označená Sporting. Tá dostala výkonnejší motor FIRE 1.1 8V (40 kW/54 k) a zliatinové disky kolies pripomínajúce malé Ferrari. Pri hmotnosti sedemsto kilogramov predvádzalo Cinquecento Sporting výkony, ktoré od malého Fiata nikto nečakal. Namä v preplnených uliciach veľkomiest a na semaforoch to bolo jedno z najdynamickejších áut.
Konštruktéri mysleli aj na nízke servisné náklady a dlhú životnosť, už v roku 1991 preto prišlo Cinquecento s pozinkovanou karosériou. Pri správnej údržbe a pravidelnej starostlivosti tak v zdraví prežilo dlhé roky. V roku 1997 ho na výrobných linkách vystriedal nástupca Fiat Seicento. V tomto prípade však už nešlo o takú revolúciu ako pri Cinquecente a Seicento predstavovalo v podstate len zaoblený facelift Cinquecenta.