Čínska automobilka BYD hlási ďalší predajný rekord, podľa prvých údajov však v globálnych predajoch elektromobilov za rok 2024 zostane za Teslou. Náskok spoločnosti Elona Musk je však už len minimálny.
Aby sme boli konkrétni, Tesla vlani dodala zákazníkom 1 789 226 vozidiel, zatiaľ čo v prípade značky Build Your Dreams to bolo 1 764 992 automobilov. To je prakticky zanedbateľný rozdiel len 24 234 kusov, inak povedané, približne 5-denná produkcia Tesly.
Víťazstvo o povestný chlp, vývoj je ale neúprosný
Americká automobilka si preto titul najväčšieho výrobcu elektromobilov síce udržala, v kontexte s vývojom však môžu byť spokojnejší Číňania. Medziročne sa totiž ich produkcia v rámci skupiny BYD zvýšila o 12,08 percenta, zatiaľ čo Tesla sa za rovnaké obdobie prepadla o 1,07 percenta.
Vyjadrené v absolútnych číslach: Tesla v roku 2023 predala 1 808 581 elektromobilov a BYD predvlani zaostával s 1 574 822 vozidlami.
Pre BYD sú elektromobily stále až na druhom mieste
K tomu by sme mali dodať, že celková dynamika komerčného úspechu elektromobilov spomalila a to sa týka aj značky BYD. Jej hlavným obchodným ťahúňom sa totiž stali plug-in hybridy, pretože firme vzrástli tržby za tieto vozidlá až o 73 percent!
Čínska automobilka dokázala dodať až 2,8 milióna týchto vozidiel a jej celkové predaje stúpli na 4,3 milióna. V porovnaní s rokom 2023 narástla o neskutočných 41 percent.
Číňania však stále predávajú drvivú väčšinu elektromobilov na domácom trhu. V prípade značky BYD ide až o 90 percent produkcie. V Európe predala v roku 2023 okolo 16 tisíc áut. Vlaňajšie čísla ešte nemáme, vieme ale, že BYD v novembri predal na starom kontinente skoro 4800 automobilov, dvojnásobok oproti novembru 2023. Číňania sú však sklamaní z vývoja v Nemecku, najväčšom európskom trhu – za prvých 11 mesiacov 2024 tu stratili 25,3 percenta.
Vývoju určite nepomôže ani nedávne nových zavedenie dovozných ciel, respektíve zvýšenie sadzieb na čínske elektromobily. Aj preto chce BYD rozšíriť ponuku o plug-in hybridy, napríklad o novú verziu SUV Seal. Tým istým smerom pôjde tiež koncern SAIC a jeho značka MG.
zdroj: Automobilwoche