Predaj áut globálne narastá. Hlavným ťahúňom je, ako inak Čína, ktorá z celkového počtu tvorí viac ako štvrtinu (takmer 29 miliónov vozidiel). Jedna krajina tak má väčší odbyt ako napríklad celá Európa. Analytici tiež predpovedajú, že magická cifra 100 miliónov predaných áut by mohla padnúť už počas jedného alebo dvoch rokov.
Predaje áut stále rastú. Kde sa to zastaví? A je toto vôbec únosné?
Oficiálne výsledky síce zatiaľ nie sú k dispozícii (z celého sveta), predpokladá sa, že rok 2017 po prvýkrát prekročil hranicu 90 miliónov predaných kusov. Môže za to vzrastajúci počet predajov v Európe a stále rastúca Čína.
Víťazom za rok 2017 sa stal VW Group.
Okolo 80 miliónov z toho boli osobné vozidlá, SUV, pick-upy a ľahké nákladné autá. Hlavní výrobcovia (VW Group, Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota a GM) za minulý rok predali viac ako 40 % z celkových odhadov predaných automobilov. Prví traja pritom prekonali hranicu 10 miliónov kusov, štvrtý GM zatiaľ výsledky nezverejnil. Aj tu sa však predpokladá prekročenie hranice 10 miliónov. Na domácej pôde v USA síce predaje klesli, ale v Číne naopak stále rástli.
Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi kritizovala VW za prilepšovanie štatistiky.
Zaujímavý pohľad odhalí bitku o prvé miesto. VW Group predal 10,74 milióna áut, Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi to však kritizovala, pretože VW do tohto počtu zarátal aj ťažké nákladné autá Scania a Man. Ak ich odrátame (183 500 vozidiel), dostaneme sa na číslo tesne pod 10,6 milióna, čo bolo množstvo predaných áut alianciou R-N-M. Tá však v roku 2016 odkúpila väčšinový podiel Mitsubishi, to k celkovému číslu pridalo tesne nad 1 milión predaných áut. Je to teda veľmi vyrovnané a očividne bitka o najväčšieho výrobcu na svete bude pokračovať. Tretia Toyota zostáva v závese s 10,38 miliónmi predaných áut.
Zdroj foto: VW, Toyota, Renault-Nissan-Mitsubishi
Toyota musela prepustiť druhé miesto Aliancii Renault-Nissan-Mitsubishi práve kvôli odkúpeniu tretej značky.