V prvom rade Dunlop už nebude mať úlohu reprezentovať tie najvýkonnejšie a najšportovejšie pneumatiky. Technologicky a profilovaním im zásadne zmenia budúcnosť. Dunlop sa doslova zo dňa na deň stane bežnou "tuctovou" značkou, ktorá má vyhovieť cenovo a protihodnotou orientovaným zákazníkom. Čože, vravíte si?! Na moment som reagoval úplne rovnako. No s pribúdajúcimi argumentmi som toto rozhodnutie chápal stále viac a viac, až som sa dostal do stavu, v ktorom som sa seba, aj reprezentantov značky Goodyear Dunlop Tyres pýtal, prečo to neprišlo už oveľa skôr? Presnejšie, prečo to celé bolo tak ako to roky bolo...
Ale o tom je už teraz darmo polemizovať. Faktom je, že Goodyear bol ako značka svetovo veľmi nekonzistentný. Na domácom trhu v USA dlhoročne aktívny v motoršporte, trhová jednotka, ktorá desaťročia podporuje vrcholný motoršport, hlavne Nascar. V Európe celkom iné poslanie, hlavne od doby, kedy skončili vo Formule 1. Tu bola za športovú značku práve Dunlop a Goodyear robil kvalitné bežné obutie pre pohodlné, rodinné autá a SUV. S veľkou orientáciou na bezpečnosť. V Ázii dokonca nemali ani rovnaké firemné farby, tam sa nápis Goodyear písal oranžovou. A rozdielov bolo podstatne viac. Až niekomu napadlo, že v časoch globalizácie a zjednocovania stratégií je najvyšší čas urobiť to isté aj s celosvetovo známym Goodyearom. A tú sú dôsledky. Nielen, že sa aj slovenské a české zastúpenie zmení na Goodyear Slovakia (alebo Goodyear Slovensko), toto rozhodnutie ešte definitívne nepadlo. Mení sa toho podstatne viac. Goodyear začína vyrábať pneumatiky tried UHP a UUHP ako nikdy doposiaľ. A sú fakt špičkové.
Univerzálna Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
Goodyear bude odteraz zameraný aj na športovosť. Či sa hneď a vo veľkom vráti do motoršportu aj na starom kontinente ešte nie je rozhodnuté, faktom však je, že viaceré značky na čele s nekompromisným Porsche Motorsport si pre svoje vrcholné GT2 RS popri Michelin Pilot Sport 4S zvolili ako prvoobutie ešte rýchlejšiu a lepšiu Goodyear Eagle F1 SuperSport RS. Aktuálne kráľovský semlislick.
Novinky Goodyear pre rok 2019
Univerzálna Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
Ponúka pohodlie pri jazde, skvelé brzdné vlastnosti za mokra a vynikajúcu ovládateľnosť na suchej vozovke. Je to nástupca obľúbených a vysoko hodnotených pneumatík radu Eagle F1 Asymmetric 3.
Nové technológie umožnili významné zvýšenie brzdného výkonu na mokrom povrchu a ovládateľnosti na suchej vozovke, a to bez akýchkoľvek ústupkov ohľadom pohodlia pri jazde alebo hlučnosti. Vo najmodernejších univerzálnych letných pneumatikách využili rad nových technológií, ktoré umožnili významne zdokonaliť brzdný výkon na mokrom povrchu a ovládateľnosť na suchom povrchu, a to bez akýchkoľvek ústupkov v oblasti pohodlia jazdy alebo hlučnosti. Za mnohými novými kvalitami pneumatík stál predovšetkým vlastný vývoj vysoko ušľachtilej zmesi, ktorá novým pneumatikám prepožičiava vynikajúce správanie na mokre bez toho, aby pritom obmedzovala ich odolnosť alebo ovládateľnosť na suchom povrchu. Pneumatiky sú skonštruované tak, že sa pri brzdení zväčšuje ich styčná plocha s vozovkou. Ponúkajú tak kontakt s povrchom vozovky v rozsahu doteraz charakteristickom skôr pre nákladné pneumatiky, čo prispelo k skráteniu brzdnej dráhy v porovnaní s pneumatikami Eagle F1 Asymmetric 3 o celkovo 4 %.
V úsilí o ďalšie zvýšenie výkonnosti pneumatík sa Goodyear zameral aj na obmedzenie ohybu a prenosu priečnych síl v oblasti behúňa. Výsledná precízna reakcia v zákrutách, lepšia trakcia a ničím nerušená akcelerácia pomohli zlepšiť ovládateľnosť vozidla na suchom povrchu. Súčasne to posilnilo aj spätnú väzbu pri riadení: výsledkom je lepšie spojenie medzi vodičom a vozidlom a príjemný zážitok zo sebavedomej jazdy.
Prvých 51 rozmerov uvedie Goodyear na trh medzi februárom a májom 2019, ďalších desať bude nasledovať medzi júnom a decembrom 2019. Goodyear ponúkne prevedenie s priemerom 17 "až 22", šírkou 205 až 315 milimetrov a bočným profilom 50 až 25 s predpokladaným určením pre najrôznejšie vozy - od Volkswagenu Golf cez luxusnejšie vozidlá typu Mercedes C-Class alebo BMW radu 3 až po štandardné verzie modelu Porsche 911.
Vďaka novým pneumatikám chce Goodyear ťažiť zo silného medziročného nárastu o 8,3 % v segmente vysoko výkonných pneumatík s rozmerom 17” a vyšším, ktoré už teraz tvoria 22 percent celkového predaja letných pneumatík. Naviac by sa mal predaj vozidiel vyššej triedy podľa prognóz do roku 2023 zvýšiť z 17,5 to 18,2 percenta. V neposlednom rade stavajú pred pneumatiky Eagle F1 Asymmetric 5 dobré vyhliadky uplatnenia na trhu tiež medziročný nárast dopytu po pneumatikách UHP v severovýchodnej a juhovýchodnej Európe: od roku 2012 sa v týchto regiónoch zvýšil o 18, respektíve o 25 percent.
UUHP pneumatiky Goodyear
Eagle F1 SuperSport, Eagle F1 SuperSport R aj Eagle F1 SuperSport RS
V prvom rade, rovnako ako kedysi stačilo na označenie špičkových áut slovo supercar, neskôr supersport a dnes si niektoré top modely pre svoju nadradenosť už hovoria hypercars, ich výkonom musia adekvátne sekundovať aj pneumatiky. Preto už nestačí označenie HP, pre High Performance, ani UHP pre Ultra High Performance. Dnes je už nutné používať termín UUHP. Čo to druhé U znamená? Jednoducho Ultra na druhú. :)
Nové pneumatiky využívajú inovatívne technológie a zmesi, ktoré umožnili podstatné zlepšenie brzdnej dráhy a rýchlosti na okruhu bez akéhokoľvek negatívneho vplyvu na menej merateľné kvality, ako je spätná väzba v zákrutách, pri brzdení a pri nástupe do záverečnej rovinky.
Rad Goodyear SuperSport
vychádzajú z pretekárskych skúseností značky Goodyear a poskytujú vďaka tomu vynikajúcu úroveň priľnavosti a ovládateľnosti. Pevné rebrá behúňa zaisťujú citlivé zmeny smeru, zatiaľ čo masívne uzavretý vonkajší dezén ramennej oblasti umožňuje vyššiu záťaž v zákrutách. Mimoriadne tuhá bočnica pneumatík ďalej zlepšuje ovládateľnosť vozidla bez citeľnejšieho obmedzenia pohodlia pri jazde. Hoci primárne Goodyear nové pneumatiky vyvíjal pre podmienky suchého povrchu, inovatívne poňal aj ich správanie sa za mokra, vďaka kombinácii rôznych zmesí s vonkajšou časťou behúňa, tvorenú zmesou optimalizovanú na prevádzku na suchom povrchu a tromi blokmi v strednej časti pneumatiky vyrobenými zo zmesi vyladenej na podmienky mokrej vozovky. Vďaka tomu môžu vodiči poriadne dupnúť na plyn v zákrutách na suchej vozovke, a pritom sa stále spoľahnúť na výnimočnú brzdnú účinnosť pneumatík na mokrom povrchu.
Eagle F1 SuperSport R prinášajú ešte väčšiu priľnavosť a presnosť riadenia na dráhe i mimo nej. K zvýšeniu priľnavosti prispela zmes s vysokým koeficientom trenia, ktorá poskytuje výnimočný záber na suchom povrchu. Vynikajúcu stabilitu v zákrutách zaisťujú spoje vo vnútorných drážkach behúňa, ktoré obmedzujú deformáciu blokov behúňa pôsobením extrémnych síl v zákrutách. Presnosť riadenia a spätnú väzbu zlepšuje optimalizácia jazdnej stopy a následné rovnomernejšie rozloženie tlaku v pneumatike.
Eagle F1 SuperSport RS majú zo všetkých pneumatík značky Goodyear zatiaľ najviac pretekársky charakter, ich konštrukcia ich predurčuje pre zdolávanie rekordov na pretekárskej dráhe, naďalej však zostávajú použiteľné aj pre jazdu po ceste. Vysoko špecializovaná športová zmes im zaisťuje vrcholnú priľnavosť a výkonnosť na suchom povrchu.