Ak vám skutočne ide o šetrnejší prístup k prírode a zároveň je podľa vás tou najlepšou cestou elektrická mobilita, predpokladáme, že aj vám muselo udrieť do očí, že obrie SUV reprezentované napríklad absurdným GMC Hummer EV s hmotnosťou 4,1 tony, ale nakoniec ani kompaktné crossovery na hranici dvoch ton, nie sú tým najlepším spôsobom, ako také „ekologické“ zmýšľanie dávať najavo.
Samozrejme nebudeme tu nikomu kázať, čo si máte kúpiť, v tomto rešpektujeme vašu slobodnú voľbu, ktorú aj tak dosť škrtia politici. Ak má ale niečo paralelne s vyššie spomínaným zmysel, potom by to mohli byť elektromobily s nízkou hmotnosťou a tým pádom i s nižšími nárokmi na materiál či energie vložené do výroby.
Poznáte pôsobivejšie portfólio ako to, ktoré môže ukázať Murray?
Problém je, že energetická hustota dnešných akumulátorov je stále veľmi malá v porovnaní s tým, koľko joulov dokáže ukryť jedna priemerná, trebárs 50-litrová nádrž na naftu alebo benzín. Chcete väčší dojazd? Potrebujete viac článkov. Viac článkov znamená vyššiu cenu i hmotnosť. Vyššia váha vám ale akčný rádius zase zmenší a sme na začiatku.
Kým ktosi nepredstaví a neuvedie na trh skutočne prelomové batériové články, bude elektromobilitu úprimne uznávať a obdivovať len malá časť trhu a všetci ostatní na ňu budú pozerať s nevôľou ako na čosi, čo im (kvôli bruselským v podstate likvidačným pokutám pre automobilky, ak sa neprispôsobia) extrémne zdražilo bežnú osobnú dopravu, respektíve časom úplne zoberie možnosť prepravovať sa vo vlastnom aute.
Jednoduché riešenia, ako sa dostať z tohto bludného kruhu, pochopiteľne neexistujú. A čakať, že sa nad svojim konaním zamyslia zelení fanatici neschopní zvážiť prínos napríklad syntetických palív, je – zdá sa – márne. Ak ale už máme ísť cestou elektrickej energie, jedným z rozumných riešení nám pripadá to, ktoré aktuálne predkladá Gordon Murray a jeho Gordon Murray Automotive.
Svetoznámy konštruktér totiž ústami nového generálneho riaditeľa spoločnosti Gordon Murray Group, Philipa Lee, oznámil, že do roku 2024 predstavia prototypy dvoch elektrických SUV s hmotnosťou len 1100 a 1200 kg.
Len pre vašu predstavu – spomínaných 1,1 tony je o takmer 370 kg menej, ako váži batériový Renault Zoe s dĺžkou len o málo väčšou ako 4,0 metra. Aj preto by sme asi nemali čakať, že by Murrayova štvormiestna novinka „s dostatočne veľkým batožinovým priestorom“ bola nejaký mastodont, stále to ale nedáva presnú odpoveď na otázku, ako je možné, že má byť to auto také ľahké.
Tipujeme, že to bude samozrejme súbor rôznych riešení ako niečo revolučné, pričom z toho mála, ktoré Lee prezradil v rozhovore pre britský Autocar, vyplýva, že by malo ísť o novú platformu Superlight, pomôcť majú pokrokové výrobné procesy dovoľujúce znížiť podiel komponentov z lisovanej oceli, ale tiež zatiaľ bližšie nešpecifikovaný priekopnícky systém kvapalinového chladenia akumulátorov v pevnom puzdre i-Case, ktorý dovolí z batérií žmýkať vyššie výkony pri lepšom zvládaní extrémnych teplôt.
Ako sa spomínané technológie podpíšu na cene, je tiež zatiaľ vo hviezdach, chystané elektromobily však majú byť na rozdiel od superšportov T.33 a T.50 ziskové. A ak nechce Gordon Murray Automotive časom skončiť aj so svojim know-how napríklad v čínskych rukách, bude to musieť dokázať nielen na papieri.
zdroj: Autocar