Svetoznámy britský konštruktér Gordon Murray momentálne rozbieha automobilku nesúcu jeho meno. V roku 2020 predstavil extrémny superšport T.50 oživujúci myšlienku modelu McLaren F1, vlani pribudla okruhová verzia T.50s Niki Lauda. Murray teraz odhalil vopred avizovaný model T.33 nadväzujúci na svojho brata v mnohých smeroch.

Takmer rovnaké rozmery, no odlišná konfigurácia

Dvojica produktov Gordon Murray Automotive (GMA) stojí na takmer rovnakom pôdoryse. Šírka 1 850 mm je zhodná, v pozdĺžnom smere má navrch čerstvá novinka merajúca 4 398 mm (+49 mm). Okrem toho má tiež väčší rázvor s hodnotou 2 735 mm (+35 mm). Na druhej strane je tridsať-trojka mierne nižšia, na výšku má len 1 135 mm (-17 mm).

GMA T.33 mieša jemne retro rysy s modernými prvkami, pričom na rozdiel od staršieho súrodenca na tomto vozidle nenájdete žiadne priame odkazy na slávny McLaren F1. Okrem viacerých dizajnových riešení za to môže nahradenie nezvyčajnej trojmiestnej konfigurácie štandardným usporiadaním pre vodiča a spolujazdca.

Za chrbtom dvojice pasažierov je aj v tomto prípade atmosférický dvanásťvalec, ktorý dýcha cez strešný vstup vzduchu. Ten hrá v dizajne modelu T.33 oproti T.50 podstatne väčšiu rolu. Na druhej strane však nemá v zadnej časti masívnu turbínu, ktorá odsáva vzduch spod auta a zvyšuje jeho prítlak. Spoľahnúť sa však stále môže na prepracovanú aerodynamiku a aktívny zadný spojler.

Napriek absencii výnimočného systému i prispôsobení pre menšiu posádku váži druhý samostatný model GMA o nezanedbateľných 110 kilogramov viac než prvý. To však znamená na dnešné pomery stále extrémne nízku hodnotu 1 090 kg. Časť z rozdielu má na svedomí výmena karbónového monokoku za hliníkový rám doplnený klietkou a povrchovými panelmi z uhlíkových vlákien.

Puristická kabína s praktickejšími riešeniami

Dvojmiestnou architektúrou sa interiér T.33 výrazne líši od modelu T.50, no jeho koncepcia je takmer rovnaká. Aj v tomto prípade je kokpit prísne minimalistický a napriek súčasným technológiám zaváňa starou školou. Takmer všetko dôležité je na prístrojovej doske, ktorá je rozložená okolo štvorramenného volantu.

Priestoru pred vodičom dominuje analógový otáčkomer lemovaný dvojicou displejov a početnými ovládačmi. Ďalšie ovládacie prvky sú na plávajúcej centrálnej konzole, kde susedia s veľmi retro pákou prevodovky. Puristickú tmavosivú kabínu oživujú v predstavenej forme len žlté časti čalúnenia.

Interiér je vďaka škrtnutiu jedného sedadla priestrannejší. Vpredu a v bočných partiách kupé je vyhradených 280 litrov pre batožinu, čo nie je zlé. Praktickejšiu náturu modelu T.33 oproti T.50 vidieť aj na dverách. Tie majú klasické okná, mechanizmus otvárania otvárania dverí nie je zo zverejnených fotiek jasný. No podobne ako pri päťdesiatke by sa mali vyklápať nahor. Mimochodom, v prospech použiteľnosti auta hovorí okrem iného aj svetlá výška 120 mm.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Atmosférická vé-dvanástka má 615 koní

Ani druhý samostatný produkt GMA nemá dnes bežné adaptívne tlmiče. Zavesenie kolies možno označiť za klasiku kategórie, teda dvojité lichobežníky na oboch nápravách. Tá predná je osadená 19-palcovými ráfikmi, poháňané zadné kolesá majú dvadsaťpalcové disky.

Srdcom vozidla je opäť ostrý štvorlitrový agregát Cosworth s rozovretím valcov 65°. Atmosférický motor ponúka Gordon Murray aj s manuálom, čo je v dnešnej dobe čoraz zriedkavejšia kombinácia. Šesťstupňovú mechanickú prevodovku vyvinula spoločnosť GMA so známým špecialistom Xtrac. Výsledkom kolaborácie je tiež automat, ktorý váži o 4 kg menej než manuál.

Atmosférický dvanásťvalec so suchou olejovou vaňou je v prípade T.33 naladený menej extrémne než pri T.50. Jeho obmedzovač otáčok je o tisícku nižšie, teda na stále ohromne vysokej úrovni 11 100 otáčok za minútu. Zmenil sa tiež priebeh výkonu a krútiaceho momentu.

S maximom 452 kW (615 k) dosahovaným pri 10 500 ot./min. má novinka o 35 konských síl menej. Porcia newtonmetrov sa naopak zvýšila, no len o zanedbateľný jeden dielik. Najvyššiu hodnotu 451 Nm dosahuje pri 9 000 ot./min., no 90 % z toho ponúka v naozaj širokom rozmedzí 4 500 až 10 500 otáčok.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pri tempe 2 500 ot./min. má vé-dvanástka dosahovať 75 % najvyššieho krútiaceho momentu, atmosférickú strojovňu teda nebude potrebné vytáčať do nebies. Charakter motora má byť dobre prispôsobený na bežné jazdenie. Murray pritom uviedol, že spotreba bude výborná. Na jedno natankovanie má model T.33 prejsť 440 míľ (vyše 700 km).

Vzniknúť má 300 exemplárov v troch verziách

Hierarchicky nižšiu pozíciu v portfóliu odráža aj kúpna cena. Jej presnú výšku zatiaľ britská firma nezverejnila, oproti GMA T.50 však má byť zhruba polovičná. To ale stále znamená približne 1,37 milióna libier (1,64 mil. eur). Bez zarátania dane či nejakých individuálnych želaní, ktorým bude britská firma iste otvorená.

Gordon Murray Automotive plánuje z predstaveného kupé vyrobiť 100 exemplárov, pričom viac než polovica z nich už má svojich budúcich majiteľov. Murray pritom hovorí o absolútnej dominancii manuálnych verzii. Ako uviedol, zatiaľ evidujú len dve objednávky na automat. Montáž modelu GMA T.33 sa spustí koncom budúceho roka alebo začiatkom roka 2024.

Okrem základnej verzie chce firma ponúkať aj ostrejšiu odrodu. Zatiaľ nie je jasné, či bude rovnako ako variant T.50s určená výhradne na okruhy. Okrem toho má tridsať-trojka dostať aj otvorené vyhotovenie. Z týchto modelov má taktiež vzniknúť 100 kusov, čo celkovú sériu GMA T.33 dostane na tri stovky vozidiel.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov