O Euro NCAP toho už viete asi všetko. Teraz prichádza na scénu Green NCAP a je to novinka. Ide o nezávislé meranie splodín, na rozdiel od merania od výrobcu. Len bežné údaje však nestačia, do celkového hodnotenia zarátavajú aj rôzne iné hodnoty.
Metodiku vyvinuli motoristické kluby, spotrebiteľské organizácie a niektoré univerzity. Mal by to byť teda nezávislý test. Dôležité sú 2 hodnotené kritéria: prvým je index čistoty emisií, ktorý hovorí o množstve škodlivých látok vo výfukových plynoch. Druhým je index energetickej efektivity, teda ekvivalent spotreby paliva alebo elektrickej energie. Teda ak dve autá spotrebujú rovnako veľa paliva, ale jedno bude mať zdvihový objem liter a druhý o pol litra viac, ten druhý je na tom z hľadiska účinnosti lepšie. Samozrejme aj tu môže do hry vstúpiť fakt, ako množstvo filtrov vo výfukovom trakte. Testy však vykonávajú v laboratóriu.
A výhercom sa stáva...
V prvom kole otestovali 12 áut. Samozrejme, na prvom mieste skončili elektrické BMW i3 a Hyundai Ioniq Electric. Spaľovacie autá dosiahli maximálne 4 hviezdičky, teda aspoň VW up! GTI. Na 3 hviezdičky dosiahlo BMW X1 18d (áno, skutočne zavrhovaná nafta predstihla aj niektoré benzíny) a Mercedes-Benz A 200. Dve hviezdičky získala Ford Fiesta 1,0 EcoBoost. Po jednej hviezdičke získalo Audi A7 3,0 TDI, Subaru Outback 2,5 CVT 4x4 a Volvo XC40 T5.
S nulou na konte skončili staršia verzia Fiesty 1,0 EcoBoost so staršou emisnou normou Euro 6b, Golf 1,6 TDI a Fiat Panda 0,9 TwinAir. Práve Panda mala dokonca nulu za prvý index čistoty. Teda aj keď má motor malý zdvihový objem, neznamená to, že vyprodukuje málo emisií v pomere k zdvihovému objemu.
Úplne prvé 2 autá s plným počtom 5 hviezdičiek sú BMW i3 a Hyundai Ioniq Electric.
Na druhej strane, aj najhoršie hodnotená Panda spĺňa emisnú normu Euro 6b, teda je lepšia v oblasti emisií, ako drvivá väčšina áut jazdiacich po cestách so zážihovým motorom a spĺňajúcimi „len“ Euro 5 a nižšie. Uvidíme, aké autá budú do testov pridávať, už teraz však vidím, že elektromobily majú túto súťaž o niečo jednoduchšie vo vrecku.
Zdroj foto: Green NCAP