Prvotná investícia do elektromobilu je vysoká. S nabíjaním zdarma sa však môže rýchlo vrátiť. Najväčšia sieť nabíjacích staníc však spoplatnila nabíjanie, lacné nie je. V programe Zero zaplatíte 50 centov za minútu nabíjania. Za 20 minút dokážete zvýšiť dojazd o 80 - 90 km (záleží na type auta). To je 11 - 12,5 € za 100 km jazdy. Za túto sumu dokážete nakŕmiť aj celkom smädný benzínový motor. :)
Sieť nabíjacích staníc spoločnosti GreenWay
Greenway sa bráni tým, že ide o nákladové ceny. Teda príjmy z nabíjania by mali pokryť prevádzku a odpisy. Spoločnosť investovala do nabíjacích staníc za posledné roky stovky tisíc eur (prostriedky získala aj od Nissanu a EÚ). Ide pritom o rýchlonabíjačky s výkonom až do 50 kW.
K dispozícii aj rôzne paušály
GreenWay spustil rôzne paušály s rôznymi cenami. Zaujímavosťou je, že zákazník neplatí za spotrebovanú el. energiu ale za čas nabíjania. Pri programe Zero je cena 50 centov za minútu nabíjania. Mesačné paušálne poplatky tu nie sú. Ďalší program nesie názov Optimal a mesačne zaň zaplatíte 19,00 €. Minúta nabíjania potom stojí 20 centov. Najvyšší program Full stojí mesačne 69 eur a jedna minúta na stojane 0,10 €. Kompletný cenník.
Najväčšie vášne prináša spoplatnenie času na nabíjačke. Každý elektromobil sa totiž nabíja inou rýchlosťou. Výkyvy v rýchlosti nabíjania spôsobí aj teplota a stav batérie. Pri nízkej teplote je nabíjanie pomalšie. Podľa odhadu dokážete za 20 minút nabíjania zvýšiť dojazd o 80 – 90 km. V prípade programu Zero sú teda náklady na el. energiu vo výške približne 11 - 12,5 € na 100 km.
Niektorí majitelia elektromobilov sa sťažujú, že elektrické autá sú pri danom cenníku menej výhodné ako naftové alebo benzínové autá. Vyššie prvotné náklady sa im totiž mali vrátiť na lacnejšej prevádzke. Zástupcovia Greenway však odporúčajú vlastníkom elektromobilov nech preferujú domáce nabíjanie. Po prvé je lacnejšie, keď stojí okolo 1,50 – 3,50 eur/100 km a po druhé nezaťažuje neveľkú verejnú sieť nabíjacích staníc. Nabíjacie stanice by mali primárne slúžiť tým, ktorí cestujú naprieč republikou. Bežné dobíjanie by sa malo diať doma v garáži. Vlastníctvo elektromobilu bude tak komfortné len pre majiteľov rodinných domov alebo bytov s garážami.
V budúcnosti Greenway nevylučuje zníženie cien. Môžu to zabezpečiť úspory z rozsahu, čím viac elektromobilov bude na cestách, tým väčší bude počet nabíjacích staníc a náklady na ich prevádzku a údržbu klesnú.
Konkurenčné rýchlonabíjačky od ZSE sú zatiaľ zdarma, ale len v Bratislave a okolí. V budúcnosti by mali byť spoplatnené aj tie. Sieť Superchargerov od Tesly má byť navždy zdarma. Nabíjať tu môžu len majitelia elektromobilov Tesla. Na Slovensku stojí zatiaľ len jediný Supercharger pri Zvolene. Ďalší má pribudnúť v okolí hlavného mesta.
Čo si o spoplatnení nabíjania myslíte vy?