Guillaume André je generálnym riaditeľom spoločnosti Ingenext z kanadského Quebecu, ktorá sa okrem iného zaoberá aj predajom „kľúčov“ odomykajúcich softwarovo zamknuté funkcie v modeloch Tesly. Asi tušíte, že odblokovanie továrensky nastavenej maximálnej rýchlosti nebude pre tohto človeka a jeho tím neriešiteľným problémom, a preto sa rozhodol vyskúšať, na aké tempo sa dokáže rozbehnúť Model S Plaid s výkonom viac ako 1000 koní.
Tesla na svojich stránkach uvádza hodnotu 200 míľ za hodinu, oficiálne však Plaid touto rýchlosťou (v prepočte 321,86 km/h) nejazdí. Prvé autá boli z výroby nastavené na 162 míľ za hodinu (260,71 km/h) a začiatkom tohto roka automobilka vydala nový Track Mode, ktorý posunul obmedzovač na 175 míľ za hodinu (281,63 km/h).
Mnohí veria, že tým hlavným dôvodom, prečo Tesla od počiatku neuvoľnila elektronickú poistku, sú brzdy, ktoré síce stačia na jazdenie, pri ktorom je auto väčšinou spomaľované rekuperáciou, lenže na opakované brzdenie zo skutočne vysokých rýchlostí tak úplne nestačia.
Dokazujú to nezávislé testy a vlastne to nepriamo priznáva i samotná Tesla. Prvýkrát už vlani, keď sa pokúšala o rekordný čas na Nürburgringu, pri ktorom použila viditeľne lepšie ako sériové brzdy. A momentálne nás o tom presviedča i skutočnosť, že by Muskova firma mala začať v polovici tohto roka predávať príplatkové karbón-keramické kotúče s adekvátnymi strmeňmi za 20 tisíc dolárov, v prepočte nejakých 19 500 eur. Veríme, že práve od tohto okamihu bude Plaid „odomknutý“ definitívne a Tesla konečne splní sľub. Aký rýchly je však najvýkonnejší Model S bez akéhokoľvek elektronického limitu?
Odpoveď na túto otázku chcel poznať i spomínaný Guillaume André, nebol však taký blázon, aby to skúšal bez patričných (nielen softwarových) úprav. Aj jeho biely Plaid má výkonnejší brzdový systém od Mountainpass Performance a k nemu pneumatiky Michelin Pilot Super Sport, a pretože chcel pokus uskutočniť legálne, prenajal si a nechal uzatvoriť letisko Trois-Rivières s pristávacou dráhou dlhou približne tri kilometre.
Z bezpečnostných dôvodov bolo rozhodnuté, že si pilot na akceleráciu nechá zhruba dva kilometre, zvyšok chcel využiť „na zastavenie s veľkou rezervou“. Ako uvádza stránka Electrek, ktorá bola pri spomínanom pokuse prítomná, ukázalo sa, že Model S potreboval i s výkonnejšími brzdami na spomalenie celú vzdialenosť, samozrejme sa ale o núdzovom brzdení na poslednú chvíľu hovoriť nedá.
Zábery z kabíny ukazujú, že s pokorením hranice 200 míľ za hodinu auto nemá najmenšie problémy, zvládlo ju za impozantných 21 sekúnd a nejaké drobné. To ale v prípade stroja s výkonom 1034 koní asi nie je zase také prekvapivé. Maximum Ingenext uvádza 216 míľ za hodinu, teda skoro 350 km/h. Ak to chcete presne, je to 347,61 km/h. Nechceme ho spochybňovať, navyše je dosť možné, že na dlhšej dráhe by bola Tesla ešte rýchlejšia. Musíme ale objektívne podotknúť, že ide o číslo zobrazené na palubnej doske auta a nie nezávislé kalibrované meracie zariadenie, takže výsledok bude (so všetkým rešpektom) určite o niečo horší.
Čo by nás ešte zaujímalo? Samozrejme dve veci, ktoré nepochybne napadli aj vás. V prvom rade to, ako dlho by pri tomto tempe vydržala plne nabitá batéria. A pochopiteľne aj to, po akom čase by elektronika ubrala rýchlosť, aby nedošlo k prehriatiu, respektíve poškodeniu akumulátorov či iných komponentov auta, a ktorá z alternatív by nastala skôr. Uvidíme, či to Ingenext zoberie ako ďalšiu výzvu a začne hľadať dlhšiu uzatvorenú trať.
zdroj: Electrek