Jaguar XJ40

V minulom článku som skončil s pôvodnými verziami XJ Série I, II a III. Aj keď V12 verziu Série III vyrábali až do roku 1992, už koncom roka 1986 predstavili nástupcu, takzvaný XJ40. V roku 1986 predstavili tiež novinku od BMW v luxusnej triede, 7mičku generácie E32. Mercedes W126 už mal za sebou časť životného cyklu ale ani to neznamenalo, že patril do starého železa. Jaguar tak musel s XJ40 zabodovať.

Keď XJ40 prišla na svet, podľa dobových informácií to bolo veľmi luxusné a kvalitne postavené auto. Avšak kvalita bola len pri nových kusoch, už dvojročné kúsky mali rôzne problémy s elektronikou. V roku 1989 prišla konkurencia od Lexusu v podobe nového LS, o rok neskôr nové eSko W140, a tak Jaguar XJ40 začal veľmi rýchlo strácať záujem zákazníkov. A nepomohla tomu ani prvá (1990) a ani druhá (1993) modernizácia.

Ponuka motorov sa začínala na 2,9-litrovom šesťvalci a pokračovala väčším 3,6-litrovým šesťvalcom. Neskôr sa ponuka zmenila na 3,2-litrové a 4,0-litrové motory. V12 tu prišla až veľmi neskoro, keďže vývoj počítal len s menšími motormi, a tak museli motorový priestor dodatočne upravovať. Aj to bol dôvod, prečo pôvodný Jaguar XJ Série III bol vo výrobe až do 1992. Prvý 6,0-litrový V12 v XJ40ke predstavili až v 1993 s 229 kW (311 k). Jaguar XJ40 prišiel tiež s automatickou prevodovkou so systémom radenia J-Gate, v takzvanom tvare písmena J. Nešlo o nič iné, ako zadefinovať prevodovke radiť len tie stupne, na ktorom čísle je radiaca páka. Teda na čísle 3 radila prevodovka len stupne 1, 2 a 3.

Jaguar XJ300

V roku 1994 prišla na trh generácia X300, ktorá zdieľala s predchodcom mnoho spoločného. Aj keď to nebola od základu nová generácia, za 3 roky produkcie oslovila takmer 100 tisíc zákazníkov, čo je stále perfektné číslo. To nástupca po nej už nedokázal.

Dizajn zostával stále konzervatívny, dvojica okrúhlych predných svetiel jasne deklarovali, kam Jaguar XJ patrí. Ponuka motorov bola podobne ako pri predchodcovi tvorená radovým šesťvalcom s 3,2- a 4,0-litrovým objemom. Maximálny výkon 155 kW (211 k) a 177 kW (241 k). Zatiaľ čo aj v predchodcovi existovala XJR verzia, až tu dostala preplňovanie kompresorom, čo vyhnalo výkon na 235 kW (320 k), teda viac, ako vtedajší V12. Ten zo 6,0-litrového zdvihového objemu ponúkal „len“ 229 kW (311 k). Jaguar však nikdy nebol o rýchlosti a "športovosti".

Jaguar XJ308

Už po 3 rokoch, v 1997, prišiel na trh nástupca X308. Opäť stál na základoch XJ40, avšak už sa písalo takmer nové milénium. Aj keď si týmto postupom zaslúžil obdiv, predajné čísla to už nevylepšovali. Za 6 rokov produkcie totiž vyrobili 126 tisíc kusov áut.

Voči predchodcovi nedostal model veľa dizajnových zmien, skôr takých retuší. Napríklad číre predné svetlá, oválne predné smerovky alebo zaoblená maska chladiča. Veľkou zmenou je aj použitie nových motorov. Treba sa rozlúčiť s radovými 6 valcami a V12. V X308 ste našli len V8, so zdvihovým objemom 3,2 alebo 4,0 litra.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Bola to tiež prvá verzia XJ dostupná len s automatickými prevodovkami. Najslabší zážihový motor mal 179 kW (243 k), väčšia V8 až 216 kW (294 k). Verzia XJR dostala kompresor a 276 kW (375 k). Teda v tej dobe najvýkonnejšie XJ všetkých čias. Výrobu ukončili v roku 2003, keď už prakticky koncepcia auta z generácie XJ40 z 80-tych rokov nemohla vôbec konkurovať nemeckej prémiovej trojke. Nástupca dostal niekoľko noviniek a bola to predposledná verzia Jaguaru XJ. Ale o tom zas nabudúce.

Zdroj foto: Jaguar