Jaguar X350
Predposlednou generáciou, ktorá si dokonca zachovala stále podobné tvary karosérie, bola X350. Ak mám povedať pravdu, táto generácia sa mi páči zo všetkých XJ najviac a vedel by som si ju predstaviť u seba v garáži. Tradičný predný „grill“, k tomu 2 okrúhle svetlá na každej strane, jednoducho dizajn z minulosti, ktorý pretrval takmer do súčasnosti. Táto generácia bola v predaji od 2003 do 2009, teda ešte v novom miléniu, na konci prvej dekády ste si stále mohli kúpiť tvarovo tradičný Jaguar. K tomu s modernou karosériou z hliníka, čo bolo vtedy a aj stále dnes je veľmi netradičné riešenie.
V roku 2007 prekonal model modernizáciu, zmenila sa napríklad maska chladiča alebo hmlovky z trojuholníkových na okrúhle. Zatiaľ čo v minulosti predával Jaguar aj viac ako 100 tisíc kusov z niektorej generácie, z tejto sa mu podarilo predať len niečo cez 80 tisíc kusov.
V ponuke už samozrejme nebol motor V12, museli ste si vystačiť so zážihovým V6 a V8, prípadne po prvýkrát pod kapotou XJ aj so vznetovým V6. Ten ste mohli poznať z kooperácie s PSA, 2,7-litrové HDI s dvojicou turbodúchadiel produkovalo 152 kW (207 k) a 435 Nm. V tejto triede áut išlo o potrebný model, obzvlášť na európskom trhu, kde kraľovali CDI, TDI a d modely od nemeckej „prémiovky“.
Ponuka zážihových motorov sa začínala na 3,0-litrovom V6 s 175 kW (238 k), pokračovala s V8 so zdvihovým objemom 3,5 a 4,2 litra. Druhý menovaný bol ako XJR v ponuke s kompresorom a produkoval 291 kW (395 k) s 541 Nm. Samozrejmosťou bol len pohon zadných kolies a len automatická prevodovka.
Jaguar X351
V roku 2009 nastúpila posledná známa generácia XJ, X351. Tá sa po prvýkrát vzdialila od „klasického“ dizajnu XJ, dostala spojené úzke svetlá a aj vzadu vertikálne orientované svetlá. Predajné čísla však táto generácia nezachránila. Ku koncu výroby predávali v celej Európe už len stovky kusov ročne, čo je v porovnaní s minulosťou a viac ako desaťtisícom predaných XJ modelov v Európe rapídny pokles.
Táto generácia bola pritom úplne novým autom, postaveným od podlahy. V roku 2015 automobil prešiel faceliftom, dostal modernejšiu grafiku predných LED svetiel. Všetky motory mali zo začiatku 6-stupňovú, neskôr rovno 8-stupňovú automatickú prevodovku. Diesel mal zdvihový objem 3,0 litra, pred modernizáciou s 202 kW (275 k) a po nej s 221 kW (300 k).
Základným zážihovým motorom bol 3,0 litrový V6 s kompresorom a 250 kW (340 k). Vyššie boli už len 5,0-litrové V8. K dispozícii bez ale aj s preplňovaním kompresorom. Vo verzii XJR575 dokonca s 423 kW (575 k) a 700 Nm. Na 100 km/h zrýchlil za 4,4 sekundy a maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 300 km/h.
Všetkému je raz koniec, a tak to vyzerá aj s Jaguarom XJ. Aj keď sa už preháňali testovacie kusy v reálnej premávke a na okruhu, špekulovalo sa aj o hybridnej verzii, nič z toho nateraz nepríde. Možno neskôr a možno vôbec, keďže segment luxusných limuzín nie je tak ľahkým teritóriom. Kto však za XJ smúti, môže si ako víkendovku kúpiť niektorú staršiu generáciu. Nebude to najrýchlejšie a ani najspoľahlivejšie auto. Avšak štýl sa mu nedá uprieť v žiadnej z generácii (možno maximálne v poslednej) a pocit z jazdy v ňom bude stále „kráľovský“, ako sa na britskú limuzínu patrí.
Zdroj foto: Jaguar