Nedávno sme vám priniesli informácie o športových hothatchoch minulosti. Svoje miesto si tam však malé Polo nenašlo, ustúpilo väčšiemu a neraz aj známejšiemu Golfu GTI. Stojí za to si tak pri predstavovaní a uvedení na trh najnovšej verzie Pola GTI pripomenúť všetkých jeho predchodcov.
Rozdiel v zrýchlení medzi generáciami je naozaj veľký.
Polo GT
Prvé Polo sa muselo uspokojiť s prívlastkom GT. Dôvod bol jednoduchý. Voči väčšiemu Golfu GTI totiž malý 1,3-litrový štvorvalec nevyužíval vstrekovanie paliva, ale karburátor. Zvonku ste ho spoznali vďaka červeno orámovanej prednej maske alebo červeno-čiernym diskom s priemerom len 13 palcov. Pohonná jednotka ponúkla 44 kW (60 k), pohotovostná hmotnosť bola pod 700 kg a automobil zrýchlil na 100-ku za 15 sekúnd. Ak by ste po praotcovi Pola GTI zatúžili, je jedno na predaj za nemalých 8 500 eur. Málo, veľa? Rozhodnite vy.
Kým prvé Polo GT spoliehalo na 13-palcové disky, najnovšie môže mať za príplatok až 18-palcové.
Polo G40
Druhá generácia prišla na trh v roku 1981 a vydržala tam až do 1994. Ostrejšie Polo prišlo na scénu až v roku 1987, prinieslo opäť 1,3-litrový štvorvalec, ale tento raz s preplňovaním kompresorom a označením G40. Názov je odvodený od tvaru, ktorý pripomína písmeno G a 40 mm je vstupný priemer do kompresora. Motor dosahoval 85 kW (115 k) a 150 Nm. Maximálna rýchlosť vzrástla na takmer 200 km/h (196 km/h). Zaujímavý typ preplňovania sa však v osobných vozidlách príliš neujal. Ak by ste mali záujem o Polo G40 dnes, viete ho kúpiť aj za 4-tisíc, ale aj za viac ako 10-tisíc eur.
Preplňovanie takzvaným G-laderom bolo u VW v 80-tych rokoch veľmi obľúbené.
Už druhá generácia rýchleho Pola atakovala 200-ku.
Prvé Polo GTI
Prvé Polo s názvom GTI prišlo až s príchodom tretej generácie, konkrétne v roku 1998. Vtedy predstavili opäť atmosféricky plnený motor so zdvihovým objemom 1,6 litra a maximálnym výkonom 88 kW (120 k). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehlo za 9,1 sekundy. Športový podvozok znížil verziu GTI o 10 mm, model dostal tiež 15-palcové disky BBS alebo červeno lakované brzdové strmene. Cena? Začína približne na 1 500 eur a pokračuje takmer k 10-tisícom eurám.
Tretia generácia dostala názov GTI a návrat k atmosféricky plnenému motoru.
Polo GTI štvrtej generácie
Štvrtá generácia k písmenkám GTI pripojila opäť preplňovanie. Tentokrát to však zabezpečilo overené turbodúchadlo. To pridalo 1,8-litrovému štvorvalcu na „živosti“ a motor tak ponúkal 110 kW (150 k) a k tomu pohotovostnú hmotnosť len 1 200 kg. Špeciálna edícia Cup Edition zdvihla výkon na 132 kW (180 k) a automobil zrýchlil na 100-ku za 7,5 sekundy. Maximálka poskočila na 225 km/h. Opäť tu bolo červené orámovanie masky chladiča alebo športovejší „look“. Cena dnes začína na približne 5-tisíc eur a taký Cup Edition zoženiete aj za 10-tisíc eur.
Štvrtá generácia opäť spoliehala na preplňovanie, tentokrát s turbodúchadlom aj kompresorom.
Polo GTI piatej generácie
Aktuálnu generáciu Polo GTI sme vám už predstavili, a tak skončím moje zhrnutie pri predposlednej piatej generácii. Tá v roku 2010 s downsizingom prišla s 1,4-litrovým TSI motorom, preplňovaným turbodúchadlom a kompresorom. Ten ponúkal 132 kW (180 k) a automobil s ním zrýchlil na 100-ku za 6,9 sekundy. V roku 2014 však nastal zvrat, Volkswagen nahradil 1,4ku väčšou 1,8 TSI a tá ponúkala už 141 kW (192 k). Upravený nárazník alebo voliteľný podvozok Sport Performance Kit odlíšili GTI od bežného Pola. Ak by ste si mohli vybrať jeden model vy, ktorý by to bol?
Zdroj foto: Volkswagen
Piata generácia prišla najprv s 1,4-kou, potom s 1,8-mičkou.
Odpovedalo 87 ľudí