Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) minulý týždeň ministra dopravy vyzvala na predloženie koncepčného materiálu na riešenie tragického stavu železníc. Nepáči sa jej, že vraj šéf rezortu nekomunikuje s opozíciou, ale ani so samosprávami. Dôkazom má byť zrušené memorandum s hlavným mestom, ktoré sa týka spolupráce pri obnove hlavnej stanice v Bratislave. Jednostranné zrušenie Jozef Ráž nijako nevysvetlil, krizituje SaS.

Predseda strany B. Gröhling pripomína, že prvým krokom k obnove stanice bolo práve podpísanie memoranda medzi hlavným mestom a ministerstvom dopravy, a to ešte počas bývalej vlády. „Vyzývame ho, aby ho okamžite obnovil,“ vysvetlil s tým, že stanica je turistickou bránou na Slovensko.

Vlani prišlo podľa Štatistického úradu do Bratislavy cez milión návštevníkov, výrazná časť z nich vystúpila na hlavnej stanici. „Ak nám záleží na cestovnom ruchu, musia si ministri dopravy a cestovného ruchu sadnúť s vedením Bratislavy, priniesť plán a okamžite sa pustiť do obnovy hlavnej stanice, ktorá bude reprezentatívna,“ povedal Branislav Gröhling.

Nahradí železnica autá? Len ak bude skutočne atraktívna

Význam železníc ako alternatívy voči autám podľa podpredsedu SaS Mariána Viskupiča rastie. Navštevníkov Bratislavy dnes však víta hlavná vlaková stanica v zlom stave, ktorí väčšina ľudí na Slovensku pozná.

SaS spochybňuje možné termíny dokončenia výstavby novej stanice. „Hovoriť o roku 2030 ako o termíne, keď bude dokončená výstavba stanice, je varenie z vody. Už len postaviť hlavnú stanicu v Stupave je svetový unikát. Keď tam prídu turisti, budú musieť ísť na ďalší spoj do Bratislavy alebo ideálne na taxík,“ poznamenal.

Pre úplnosť však treba dodať, že ministerstvo má uvažovať o Stupave len ako o jednej z alternatív a omnoho realistickejšou sa zdá byť možnosť využiť pre tento účel stanicu Nové Mesto, ktorá sa reálne nachádza v hlavnom meste.

Navyše nová stanica Bratislava západ pri Stupave by neviedla k zrušeniu terajšej hlavnej stanice, ale znížil by sa jej význam. Tie najdôležitejšie medzinárodné vlaky by sa presunuli práve na stanicu Bratislava západ, ktorá by sa takto vraj stala prestupným uzlom.

Zdroj: SaS