Jeden z najmenších a najlacnejších elektromobilov na európskom trhu bude musieť čoskoro čeliť novým dostupnejším batériovým modelom, ako je napríklad Citroën ë-C3 či chystanému Fiatu Panda EV. Aby Dacia tento útok ustála, posiela na trh kompletne prepracované auto, ktoré by mnohé automobilky bez váhania predstavili ako novú generáciu, rumunská značka sa však tomu označeniu vyhýba.
Hovorí o novom aute, dizajne, interiéri a mnohých ďalších aspektoch a pri pohľade na vylepšený Spring proti tomu nemôžeme povedať ani „ň“.
Malá elektrická Dacia s dĺžkou len 3,7 metra si síce zachovala pôvodnú siluetu, ale priamym porovnaním so súčasným modelom sa zdá, že na nej neostal jediný pôvodný panel či plech. Nové sú svetlá, nárazníky, blatníky, dvere i disky kolies, takže to vyzerá, že zo starého vozidla tu ostali maximálne kľučky dverí, vonkajšie spätné zrkadlá a možno ešte strecha.
Dacia exaktne rozsah zmien nepopisuje, hovorí skrátka o novom dizajne inšpirovanom Dusterom, pripomína 15-palcové hliníkové disky alebo novovytvorený odkladací priestor pod prednou kapotou s objemom 35 litrov, ktorá dopĺňa hlavný batožinový priestor. Ten má 308 litrov (je teda o 6 percent väčší) a sklopením sedadiel dostanete až 1004 litrov.
Aj v Springu sa po vzore Dustera objavujú úchyty systému YouClip, ktoré vám dovolia jednoducho pripevniť prídavné príslušenstvo. To podstatné ale je, že tu máte nový interiér. Jeho základom je palubná doska so 7-palcovým digitálnym prístrojovým panelom za novým trojramenným volantom, ktorý je kombinovaný s 10-palcovou dotykovou obrazovkou (vrcholná výbava Extreme ho má v sérii, prostredná Expression za príplatok).
Ak budete mať túto dvoj-kombináciu v aute, automaticky dostanete navigačný systém s online pripojením na osem rokov a dopravnými informáciami v reálnom čase a dokonca bezdrôtový Apple CarPlay i Android Auto. Manuálne ovládaná klimatizácia by mala byť tiež súčasťou výbavy od prostredného stupňa Expression.
Základnou motorizáciou Springu ostáva elektromotor s výkonom 45 koní pre prvé dve výbavy, s ktorým budete potrebovať pri zrýchlení z miesta na stovku „menej ako 20 sekúnd“. O niečo lepšie na tomu bude pohonná jednotka s výkonom 65 koní (štandard pre Extreme, príplatok pre Expression), ktorý zvládne normovanú akceleráciu z 0 na 100 km/h „pod 14 sekúnd“.
Dacia presné čísla zatiaľ neuvádza (homologizácia práve prebieha), predpokladáme ale, že budú veľmi podobné súčasnej verzii Spring, ktorá so silnejším motorom potrebuje pri šprinte na stovku 13,7 sekundy. Tomu nahráva prakticky nezmenená pohotovostná hmotnosť 984 kg (predtým 975 kg), aj identická batéria s kapacitou 26,8 kilowatthodiny.
Čo trochu nesedí, sú údaje o dojazde v kontexte s priemernou papierovou spotrebou. V prípade výbehového modelu Dacia uvádzala priemer 11,9 kWh/100 km a kombinovaný akčný rádius 220 kilometrov. Ten automobilka v predbežne uvádzaných číslach nezmenila, ale spotreba sa zvýšila na 14,6 kWh/100 km. Dôvodom môže byť fakt, že vozidlo dostalo prepracovaný systém rekuperácie, ktorý okrem iného ponúka možnosť voľby režimu „B“ s pomocou páčky voliča jazdných režimov.
Dacia inak tvrdí, že 220 km stačí. Podľa jej údajov majitelia Springu najazdia v priemere len 37 kilometrov za deň.
Spring bude štandardne vybavený integrovanou 7-kilowattovou nabíjačkou z ktorej budete batériu nabíjať z 20 na 100 percent až 11 hodín. Z Wallboxu by to však malo trvať 4 hodiny a s rýchlonabíjačkou si akumulátor „potiahne“ 30 kW, takže z 20 na 80 percent sa dostanete o 45 minút.
Dacia v kontexte s nepatrným zvýšením váhy spomína aj množstvo nových, odteraz povinných bezpečnostných systémov, teda napríklad automatické brzdenie spojené s detekciou chodcov a cyklistov, rozpoznávanie dopravných značiek, zadné parkovacie senzory, asistenta udržiavania auta v jazdnom pruhu, eCall a množstvo ďalších vecí.
Zaujímavá je potom tiež možnosť využiť nový Spring ako powerbanku prostredníctvom obojsmerného nabíjania V2L (vehicle to load). Na to poslúži adaptér, pripojený do nabíjacieho konektora, ktorý vám pre elektrické spotrebiče ponúkne výkony bežnej zásuvky, teda 220 voltov istených 16-ampérovou poistkou.
Presný termín uvedenia na slovenský trh a ceny zatiaľ nepoznáme, celkom určite sa však dozvieme viac po svetovej výstavnej premiére naplánovanej na blížiacom sa ženevskom autosalóne.
zdroj: Dacia