Honda, Nissan a Mitsubishi minulý týždeň oznámili, že budú spoločne vyvíjať a vyrábať elektromobily a ich software. Primárnym cieľom tohto partnerstva je samozrejme snaha znížiť náklady a potenciálne zvýšiť zisk. Bývalý šéf koncernu Renault-Nissan však varuje, že pomery medzi jednotlivými automobilkami sú nevyrovnané a de facto má ísť o skryté prevzatie Nissanu i Mitsubishi Hondou.

Len pripomíname, že pôvodne spoluprácu ešte v marci ohlásili len Honda a Nissan, pred týždňom sa však (trochu prekvapivo) zúčastnilo oficiálneho podpisu dohody i Mitsubishi.

Trojité vedenie by nefungovalo

Carlos Ghosn v rozhovore pre Automotive News hovorí, že dôvody dohody samozrejme existujú, otvorene ale dodáva, že si „nedokáže predstaviť, ako to bude fungovať medzi Nissanom a Hondou, ak to v skutočnosti nie je skryté prevzatie Mitsubishi a Nissanu firmou Honda“. Vzápätí dodal, že skutočne ide o „skryté prevzatie“.

Ghosn podporuje svoj názor okrem iného aj tým, že jednotný vývoj a výrobu troch automobiliek nie je možné rozumne viesť inak ako s jedným silným vedením. „Povedať, že budú spolupracovať, je asi päť percent problému,“ hovorí ex-šéf Nissanu v exile a dodáva: „Zvyšných 95 percent práce spočíva v tom, že si musíte skutočne sadnúť za jeden stôl, ale zároveň musíte mať silnú pozíciu, aby ste prerozdelili úlohy.“

Vie, o čom hovorí

Carlos Ghosn ďalej upozorňuje, že musíte mať jasne stanovené ciele a konečný výsledok, ktorým majú byť hlavne nižšie náklady a vyššie zisky. Sám o tom samozrejme niečo vie. Viac ako dve dekády viedol konglomerát Renault-Nissan, pod ktorý spadala tiež Dacia, Datsun a tiež Mitsubishi, než tento koncern veľkolepo skolaboval a Ghosn bol za zvláštnych okolností zatknutý a bez riadneho súdneho procesu uväznený.

Potom, ako sa mu v roku 2019 podarilo z Japonska ujsť do Libanonu, sa stiahol do ústrania, ale občas dáva rozhovory. Najnovšiu japonskú alianciu považuje za sľubnú, lenže ťažko dosiahnuteľnú bez pevného a jednotného vedenia. Zásadné detaily spolupráca pritom nie sú známe a vstup Mitsubishi znamená, že do hry vstupuje ďalší hlas, ktorý by mohol skomplikovať prípadné diskusie.

Vždy nezávislá!

Aj preto si myslí, že si Honda týmto spôsobom zametá cestu k prevzatiu oboch konkurenčných značiek. Ghosn pripomína, že po nedávnom takzvanom „preskupení akcií“ medzi Renaultom a Nissanom sa zdalo, že japonská firma hľadá záchranu. Najnovšia dohoda pritom podľa neho pôsobí ako akcia vedená Hodnou, ktorá je zďaleka najsilnejšou automobilkou. Na rozdiel od Nissanu totiž vykazuje veľmi slušné zisky, keď medziročne stúpli predaje Hondy o 11 percent, na 4,1 milióna áut.

Nissan a Honda zatiaľ oficiálne nepreberali kapitálové investície, ale zástupcovia firiem ich nevylučujú a v hre je preto i možnosť založenia úplne novej firmy. Honda tento postup využila napríklad pri založení samostatného spoločného podniku so Sony. Ghosn potom upozorňuje na ešte jeden dosť podstatný fakt. Podľa neho bola Honda (na rozdiel od Nissanu i Mitsubishi) vždy nezávislou japonskou automobilkou, aj keď spolupracovala napríklad s GM. Nevie si preto predstaviť, že by sklonila hlavu pred inou japonskou alebo zahraničnou firmou.

zdroj: Automotive News cez Automobilwoche