Horia elektrické autá častejšie? Zasahovali už aj slovenskí hasiči

Pravidelne sa v súvislosti s prechodom na elektromobilitu diskutuje aj o riziku požiaru v prípade elektrických vozidiel. Požiare nie sú častejšie, no ich hasenie je náročnejšie a trvá dlhšie. Najťažšie býva pre hasičov zasahovanie na miesta nehôd, počas ktorých elektrické auto horí a zároveň sa z neho snažia vyslobodiť účastníkov dopravnej nehody.

Hasiace práce bývajú vtedy náročné. Keď sú skončené, zhorené vozidlo si následne prevezme odťahová spoločnosť a vloží ho do špeciálnej prepravnej vaničky pre takéto prípady. Rovnako tomu bolo pri požiari elektromobilu Volkswagen ID.3 na Slovensku v marci tohto roka. Udial sa pri Bratislave v obci Miloslavov. Osobné auta museli hydraulickou rukou naložiť a ponoriť do kontajnera s objemom vody päť metrov kubických. Ostať tam muselo podľa predpisov po dobu minimálne 72 hodín.

 

Strach z požiaru batérií elektrických áut existuje, no v porovnaní so spaľovacími motormi je neopodstatnený. Podľa štatistiky neexistuje väčšie riziko požiaru ako pri autách poháňaných fosílnymi palivami, píše Der Standard. „Na rozdiel od všeobecného presvedčenia štatistiky ukazujú, že elektrické autá nehoria častejšie ako benzínové alebo naftové vozidlá,“ píše nemecký motoristický klub ADAC.

Ak horí, tak horí. Veľký požiar prežijú ľudia v aute len ťažko

„Výzva v súvislosti s požiarmi spočíva v tom, že batéria môže naďalej nebezpečne reagovať aj niekoľko hodín po nehode,“ vysvetľuje Andreas Rieger z rakúskeho hasičského zboru.

Pri spaľovacích motoroch sa hasí auto vodou alebo penou, kým nevychladne. „Toto nefunguje pri elektrických vozidlách, pretože v batérii môžu nastať ďalšie reakcie,“ dodáva Rieger. Hasičské zbory vo svete sú čoraz častejšie vybavé špeciálnou technikou a hasiči sú aj príslušne vyškolení.

Napríklad u susedov v Rakúsku môžu hasiči môžu zadať poznávaciu značku vozidla do databázy a získať podrobné informácie o elektrickom vozidle, čo zvyšuje bezpečnosť pri zásahu. Súčasťou zásahu je už spomínané vloženie horiaceho elektromobilu do špeciálneho kontajnera, v ktorom ho zaplavia vodou. Vozidlo je tak možné nielen kontrolovane chladiť, ale zároveň aj zachytávať kontaminovanú vodu použitú na hasenie.

Novým trendom sú zariadenia, ktoré niektoré batérie elektrického auta prepichnú a cielene ochladia vodou. „Záchrana ľudí je vždy na prvom mieste,“ hovorí Rieger. Ak je vozidlo vo veľkých plameňoch, šanca na prežitie rýcho klesá. Obrovské teploty vtedy sťažujú hašičom prácu, no nezáleží na tom, či ide o auto so spaľovacím motorom alebo vozidlo na batérie. "Ak horí, tak horí. Z pohľadu záchrany ľudí v tom nie je rozdiel," vysvetľuje odborník.

Zdroj: Der Standard / ilustračné foto: súkromná fotka - Facebook