Na nehode má značný podiel ľudský faktor. Na strane šoférov, na strane správcu, ale aj na strane polície...
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo tvrdí, že nehoda sa nemusela stať
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) tvrdí, že sa udalosť nemusela stať. Skutočne si myslia, že to je také jednoduché? Skôr by som povedal, že po vojne je každý generál (na Slovensku bez vojny aj kapitán...). IDH sa v tvrdeniach odvoláva na Rakúsko. "Takýto prístup je bežný napr. v susednom Rakúsku. V prípade, že je úsek cesty zjazdný iba s výraznými komplikáciami, prípadne nie je zjazdný vôbec, dôjde k jeho preventívnemu uzatvoreniu," opísal predseda správnej rady IDH Ondrej Matej. Nikto tam nečaká až na to, kým sa na ceste stane ťažká hromadná havária, pri ktorej dôjde nielen k značným materiálnym škodám, alebo k ujme na zdraví. Ja sa ale pýtam. Vedeli o obmedzenej, alebo totálnej nezjazdnosti správca alebo polícia? Predsa to, že je na ceste sneh, ešte neznamená, že je cestá nezjazdná...
Podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaely Michalovej je povinnosťou NDS výkon zimnej údržby. "Uzavretie diaľnice je plne v kompetencii Policajného zboru, v tomto prípade rozhodlo Diaľničné oddelenie PZ na základe zhoršeného stavu počasia a vzniku viacerých nehôd," priblížila Michalová situáciu zo štvrtka.
Matej z IDH dodal, že rizikové úseky ciest, sú dlhodobo známe. Patrí medzi ne aj časť diaľnice D1 medzi Spišským Štvrtkom a Popradom, kde sa stala hromadná nehoda. Ďalším takýmto úsekom je napríklad horský priechod Donovaly, kde v prípade hustého sneženia a vytvárania námrazy často dochádza nielen k skríženiu kamiónov, ale aj následným haváriám.
Štát by mal preto podľa IDH klásť väčší dôraz na prevenciu a ťažko zjazdné úseky v prípade nepriaznivého počasia uzatvárať. Využiť na to môže príslušníkov a vozidlá Policajného zboru SR a do budúcna je podľa inštitútu možné uvažovať aj nad osadením zábran, ktoré by cesty uzavreli a motoristov by nasmerovali na vhodnú obchádzku.
Subjekty musia medzi sebou komunikovať. Občas však komunikačný tok niekde viazne...
Významná komunikácia sa neuzatvára šibnutím čarovného prútika
Všetci nezainteresovaní si to predstavujú veľmi jednoducho, ale také jednoduché to ozaj nie je. Na uzavretie cesty je potrebná koordinácia množstva síl a prostriedkov, čiže ľudí a techniky. Keď dispečeri NDS nenahlásia situáciu o zjazdnosti, alebo sa o tom polícia nedozvie inak, napr. od vodičov, alebo z vlastnej činnosti, je nemožné cestu uzavrieť. Navyše vrtochy počasia boli takmer nevyspytateľné. Na úseku už niekoľko dní snežilo a dokonca aj veľmi husto, ale cesta bola len mokrá a zjazdná aj na letných pneumatikách bez problémov. Už vo štvrtok v raňajších hodinách bola na ceste súvislá vrstva snehu. Významnú rolu v zrážke zohrala takmer nulová viditeľnosť. Mechanizmy zimnej služby NDS na úseku D1 medzi Popradom a Spišským Štvrtkom počas noci zo stredy na štvrtok najazdili 1 500 km a spotrebovali 100 ton posypového materiálu. To chcú tvrdiť, že o zlej, resp. kritickej situácii v NDS vôbec nevedeli? Alebo ju nepredpokladali, alebo to len nepostúpili ďalej k polícii?
Ďalšia vec, nedisciplinovanosť vodičov. Pri policajtovi, ktorý už riadi premávku a vykonáva odklon, sa pristaví každý druhý - tretí vodič a začne sa ho vypytovať, či môže prejsť, čo sa stalo... a už je automaticky plynulosť premávky na odklonovej trase totálne narušená. Na uzáveru cesty je potrebné kvantum policajtov, ktorí momentálne v radoch polície v každom kraji chýbajú. Na priľahlých komunikáciách situácia nebola o nič lepšia...
Tretia vec, osadenie zábran. Správcom komunikácie je NDS (alebo iný subjekt podľa triedy cesty), čiže za dopravné značenie a za zabezpečenie zábran sú zodpovední oni, ale zas umiestniť ich môžu len na príkaz policajtov. Kým to nebude betón cez celú šírku ľudia, resp. vodiči budú natoľko blbí, že tu zábranu alebo prenosné dopravné značenie obídu. Betónová zábrana zas znemožní prechod vozidiel záchranárskych zborov a údržby... Čo by bolo najvhodnejšie riešenie v prípade nepriaznivých podmienok? Jediná odpoveď na to asi neexistuje. Z môjho pohľadu sú za vznik nehody zodpovední najmä prítomní vodiči, následne počasie a až nakoniec správca NDS a polícia... Ak je totiž viditeľnosť nulová, alebo takmer nulová, úlohou vodiča je vozidlo zásadne spomaliť a na bezpečnom mieste zastaviť.