Okrem rozšírenia D1 je nevyhnutné rozšírenie existujúcich komunikácií, ako sú stará Senecká cesta I/61, alebo Pezinská cesta II/502, aby sa doprava nekumulovala do jedného bodu.
"Trojpruhová diaľnica v úseku Bratislava – Senec už dnes mnohokrát nepostačuje, v horizonte dvoch desaťročí by znamenala absolútny kolaps dopravy na vstupe do a výstupe z Bratislavy, a to aj v prípade, že by popri nej viedli jednosmerné dvojpruhové kolektory bez odstavného pruhu," povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
NDS už podľa nej odštartovala prípravu rozšírenia starej Seneckej cesty. Úsek pôvodnej cesty I/61 Bratislava – Senec v dĺžke 13,8 km sa rozšíri z dvoch na štyri jazdné pruhy. NDS rovnako pracuje na príprave rozšírenia D1 na plnohodnotný štvorpruh s odstavným pruhom. "Pre nevyhnutnosť potreby rozšírenia diaľnice z troch na štyri pruhy kolektory vedené popri diaľnici dnes nepredstavujú efektívne riešenie, keďže by sa všetky pruhy zbiehali v jednom bode na vstupe do, respektíve výstupe z mesta," tvrdí NDS.
Reaguje tak na slová aktivistov z občianskeho združenia (OZ) Triblavina, podľa ktorých sa rozsiahlej a niekoľkohodinovej kolóne po hromadnej nehode na D1 dalo predísť, ak by boli popri nej vybudované kolektory. Ich výstavbu pri plánovanom rozšírení D1 aktivisti dlhodobo žiadajú.
Odpovedalo 212 ľudí
NDS poukazuje na dopravných expertov, ktorí namiesto kolektorov vedených popri diaľnici odporúčajú rozšíriť existujúce komunikácie, ako sú stará Senecká cesta alebo Pezinská cesta. "Rozšírenie diaľnice na štyri pruhy a pridanie dvoch pruhov ku starej Seneckej ceste zabezpečí lepší rozptyl dopravy, a to pri zachovaní plynulosti na D1, čo by pôvodná koncepcia s kolektormi nedokázala," uviedla Michalová. Pôvodne plánované jednosmerné dvojpruhové kolektory predstavujú podľa nej bezpečnostné riziko, keďže nepočítajú s odstavným pruhom a rizikové kolízne body by predstavovali miesta, kde by sa jednosmerné kolektory napájali na diaľnicu priamo.
"Kolektory vedené popri diaľnici dnes nepredstavujú efektívne riešenie, keďže by sa všetky pruhy zbiehali v jednom bode na vstupe do, respektíve výstupe z mesta. Neznamená to však, že kolektory tu stáť nemôžu. Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti mohli na ne napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné," povedala pre TASR hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
OZ Triblavina upozornilo, že už v máji mala byť postavená a skolaudovaná diaľničná križovatka Triblavina aj s kolektormi. NDS sa bráni tým, že výstavbu tejto križovatky blokuje práve toto združenie využívaním všetkých zákonných možností na zdržiavanie rozhodnutí a povolení.