Aj dlhé mesiace po nadobudnutí platnosti embarga EÚ na ruskú ropu majú európske rafinérie stále problémy so zvýšením produkcie nafty, popisuje správa IEA. Nedostatku nafty sa vraj dokážeme vyhnúť vyhnúť len vtedy, ak bude aj tento rok mierna zima. To sa môže a nemusí stať.
Pred začiatkom vojny na Ukrajine bolo Rusko najdôležitejším dodávateľom ropy a ropných produktov: EÚ pokrývala prostredníctvom najväčšej krajiny sveta veľkú časť svojej spotreby. Odvtedy však Európa zvýšila nákup ropy, resp. priamo nafty z iných regiónov sveta. Objavili sa však zároveň aj ťažkosti týkajúce sa kvality týchto dodávok či v rámci dodávateľských reťazcov.
Dodávateľské reťazce sú dlhšie
Zároveň platí, že nové dodávateľské reťazce trvajú podstatne dlhšie ako tie z Ruska. Tankerom plaviacim sa napríklad cez Baltické more stačili dva alebo tri dni na to, aby sa dostali do Rotterdamu, no z Blízkeho východu to teraz trvá týždeň a z Ázie dokonca až mesiac.
Medzinárodná energetická agentúra sa vyjadrila aj k možným následkom útoku Hamasu na Izrael čo sa týka globálnych dodávok ropy. Bezprostredne po útoku svetová cena ropy vzrástla kvôli obavám, že do konfliktu by mohli zasiahnuť ďalšie krajiny v regióne. Tento región pritom reprezentuje približne tretinu celosvetovej prepravy ropy po mori.
Cenová situácia sa následne sčasti uvoľnila. IEA vidí pri dodávkach ropy len obmedzené riziko: konflikt doteraz v tomto smere nemal žiaden priamy vplyv. Na trhu s ropou sa však do naceňovania započítava aj riziková prirážka vyplývajúca zo zvýšeného geopolitického rizika.
Zdroj: Spiegel.de / foto: cz.depositphotos.com