Hneď na úvod je dôležité zdôrazniť, že situácia na Slovensku a v Maďarsku sa výrazne líši. Zatiaľ čo Maďari stavili na tvrdú reguláciu cien, slovenská vláda išla úplne opačným smerom. Vývoj cien palív nechala takpovediac na náhodu – alebo ak chcete, trhový vývoj. Zožala za to viacnásobnú kritiku vzhľadom k tomu, že okolité krajiny prijímali rozličné opatrenia v záujme dostať ceny palív pod kontrolu. To sa napokon stalo aj bez aktivity našich politikov. Napríklad ceny nafty, ktoré sa predtým blížili k 2 eurám, najnovšie padli bližšie k prijateľnejšej hranici 1,70 eura.
Potiaľ by bolo všetko v poriadku a potvrdzujú to aj najnovšie správy maďarských médií, ktoré hovoria o tom, že tamojší vodiči dokonca chodia čoraz viac tankovať na Slovensko. Je u nás síce drahšie, ale aspoň sa dostanú k palivu. Horšou správou je, že palivová kríza môže potenciálne doraziť aj na Slovensko a keď sa tak stane, súvisieť bude vysoko pravdepodobne s nedostatkom dieselu. Práve na jeho výrobu sa totiž najlepšie hodí ruská ropa.
Z hľadiska európskeho embarga na ruskú ropu sa Slovnaftu najviac týkajú dva míľniky v budúcom roku. Od 5. februára už nebude môcť vyvážať ropné produkty z ruskej ropy okrem Česka. Aj táto výnimka sa však skončí a od začiatku decembra 2023 nebude môcť Slovnaft vyvážať ani benzín, ani diesel z ruskej ropy. Dovolená bude len domáca spotreba.
Slovensko by malo v neľahkej situácii obstáť relatívne dobre v porovnaní s inými krajinami. Našou výhodou je, že máme rezervu čo sa týka výroby. „Výrobné kapacity sú väčšie, ako je spotreba,“ povedal šéf Slovnaftu Oszkár Világi v TA3. Citoval ho portál Štandard.
Palivá budú chýbať
Keď sa však pozrieme na február z hľadiska celého stredoeurópskeho regiónu, Világi situáciu už nevidí až tak ružovo. Na otázku, či bude dostatok palív, odpovedal: „Nebude. Pokiaľ berieme čisto čísla, tak dostatok materiálu (ropných produktov) v strednej Európe nebude.“
Prvý muž slovenskej rafinérie očakáva problémy pre krajiny ako Česko, Poľsko, Rakúsko, ale aj západnejšie štáty vrátane Nemecka či Dánska. Priznáva, že nafta pravdepodobne zdražie. Dôvodom je aj fakt, že diesel má naďalej významné postavenie nielen z hľadiska motoristov, ale aj pre jeho široké priemyselné využitie.
Šéf Slovnaftu komentuje, že na situáciu s výpadkom ruskej ropy nie sú pripravení po technologickej stránke. Világi spomenul možnosť mixovania ropy s pôvodom z Ruska s inou ropou. Slovnaft by tak stále zásoboval Slovensko, prípadne v obmedzenom čase aj Česko (do decembra 2023) a na ostatné trhy by putovali produkty vyrobené z „neruskej“ ropy. Samotný šéf Slovnaftu označuje takýto postup za nie úplne štandardný. „To, čo robíme teraz, je improvizácia, že do tej ruskej ropy primiešame obdobný typ ropy ako je tá ruská, jedná sa o ťažký typ ropy s vyšším podielom síry,“ skonštatoval.
Slovnaft bol roky zvyknutý na "neobmedzený" prísun ruskej ropy. S tým je teraz koniec.
Dovážajú aj zo Slovenska
MOL, ktorý je materskou firmou Slovnaftu, však teraz musí najmä hasiť dianie v Maďarsku, kde palivá už reálne chýbajú. Predstavitelia ropného giganta hovoria o tom, že v Maďarsku potrebujú zvýšiť dovoz palív zo zahraničia, inak sa situácia nevyrieši. To však nie je také jednoduché vzhľadom na „paseku“, ktorú na trhu napáchali regulované ceny palív. Mnohé firmy radšej dodajú palivá inam a z ekonomického hľadiska sa im neradno čudovať. Maďari tak síce oficiálne môžu stále tankovať za 1,16 eura, no v praxi sú ich možnosti výrazne limitované nízkou dostupnosťou benzínu a dieselu.
„Pohonné látky na zhruba 70 našich čerpačkách, čo je štvrtina siete, sú úplne vyčerpané,“ hovorí člen predstavenstva MOL Györgi Bacsa v citácii, ktorú prevzal Denník N. MOL mal problémy so zásobovaním prakticky naprieč celou sieťou staníc u našich susedov. Do kariet mu nehrá ani odstávka domácej maďarskej rafinérie, ktorá momentálne beží len na zhruba 50 až 55 percent bežných kapacitných možností. K lepšiemu by sa to malo zmeniť až počas nasledujúcich týždňov.
Zatiaľ sa MOL snaží aspoň viac exportovať napríklad z rafinérie na Slovensku, aj tu však naráža na logistické limity. Nateraz nie je jasné, či maďarská vláda predĺži regulované ceny palív aj do budúceho roka. Jej názor by mohla do veľkej miery ovplyvniť práve vážnosť aktuálnej situácie.