Ministerstvo dopravy chce, aby sme diaľnice stavali rýchlejšie. Jednou z ciest, ako to dosiahnuť, má byť novelizovaný zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v prípade niektorých stavieb diaľnic. Tej dal parlament zelenú ešte minulý mesiac, platiť začne od mája. Čo sa však za ňou presne skrýva?
Útvar hodnoty za peniaze bude po novom hodnotiť chystané úseky diaľnic a rýchlostných diaľnic až neskôr v procese prípravy na výstavbu, a to buď pred stavebným konaním, alebo objednávkou projektovou dokumentácie k stavebnému povoleniu, píše Denník N.
"Všetko je priorita?"
Klub ekonomických analytikov nový prístup štátu kritizuje a upozorňuje, že môže mať opačný ako zamýšľaný efekt.
Chýbajúce priority pri výstavbe sú vraj dôvodom terajšieho stavu, kedy sme počas 30-ročnej histórie krajiny neboli schopní dokončiť ani základné diaľničné prepojenie D1kou z Bratislavy do Košíc.
„Investičná filozofia 'všetko je priorita' doviedla Slovensko do situácie, keď ani po takmer 30-ročnom úsilí nemá základné diaľničné spojenie D1,“ cituje Denník N zo stanoviska Klubu ekonomických analytikov, ktorý združuje okolo 50 ekonomických odborníkov zo Slovenska.
Zároveň Klub ekonomických analytikov poukázal na fakt, že v neskorších prípravných fázach bude obtiažnejšie upravovať zásadné parametre, ako je počet pruhov rýchlej cesty či napríklad jej trasa.
Hrozí tak, že Útvar hodnoty za peniaze nebude vedieť prichádzať s uskutočniteľnými návrhmi na optimalizáciu diaľnic.
K téme sme oslovili aj ministerstvo dopravy, po získaní stanoviska ho doplníme do článku.