Cena za tonu emisií predraží tankovanie na čerpacích staniciach

Je zjavné, že slovenská vládna koalícia má voči novým opatrenia smernice Európskej únie výhrady. Kritizuje ju nielen najsilnejšia vládna strana Smer, ale minister životného prostredia sa rozhodol, že do slovenskej legislatívy nateraz nebude implementovať nové poplatky za emisie, ale chystáme sa len na fázu monitorovania emisií. To nebude stáť motoristov nič navyše.

Nový systém obchodovania s emisiami sa týka cestnej dopravy i budov a nazýva sa ETS2. Výhrady voči nemu má aj Česko, ktoré sa zjavne chystá postupovať nateraz podobne ako jeho sused Slovensko. Systém ETS2 má byť zavedený od roku 2027, cena emisií má byť stanovená na 45 eur za tonu, no v ďalších rokoch môže narásť, čo by palivá ešte viac predražilo.

 

Problémom je, že keď zdražie nafta, porastú aj ceny prepravy tovaru a niektorých služieb, čo môže nechceným spôsobom zvýšiť infláciu. Zďaleka teda nejde "len" o tankovanie v prípade motoristov, ale celá debata má širšie pozadie. Podporovatelia riešenia zo strany Bruselu naopak odkazujú, že akékoľvek individuálne riešenie na boj s emisiami, pre ktoré sa členské krajiny EÚ rozhodnú, by údajne vyšlo ešte omnoho drahšie.

V prípade, že by Slovensko definitívne prijalo rozhodnutie, že nepôjde cestou emisných povoleniek EÚ v sektore dopravy, ceny PHM by u nás možno zostali nižšie. To by však mohlo motivovať k palivovej turistike z iných krajín, akú v minulosti zažilo Maďarsko, keď zastropovalo ceny tankovania.

Zdroj: Hospodárske noviny / foto: cz.depositphotos.com