"E-mobilita a SUV autá sú výzvou pre každého, najmä s ohľadom na hmotnostný limit 3,5 tony pre vodičské preukazy na autá," vysvetľuje Thomas Müller, manažér pre vývoj Jaguar Land Rover. Predovšetkým segment robustných luxusných SUV môže mať do budúcna problém a uvedomujú si to aj automobilky.
Dnešná legislatíva definuje, že s bežným vodičským preukazom triedy B môžete šoférovať autá, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg, teda vrátane pasažierov a nákladu (nepočítame s pravidlami týkajúcimi sa prípojného vozidla). Ukazuje sa pritom, že hmotnosť nastupujúcej generácie elektrických áut rastie čoraz viac smerom k hranici 3,5 tony (tú automobilky samozrejme nechcú nikdy prekročiť). Dôvodom je dopyt zákazníkov po tom, aby mali autá vysoký dojazd, čo zväčšuje baterku a tým aj hmotnosť.
"Vždy ide o to, čo chce zákazník. Momentálne je to dojazd. Od našich čínskych predajcov vieme, že zákazník do showroomu ani len nepríde, ak má elektrické auto dojazd menší ako 500 kilometrov. Najmä tam by som pritom predpokladal iné správanie, keďže nabíjacia infraštruktúra v obrovských mestských aglomeráciách je veľmi dobrá a takýto dojazd nie je vôbec potrebný," čuduje sa Müller.
V určitom okamihu sa podľa neho prístup zákazníkov zmení a situáciu prirovnáva ku začiatkom mobilných telefonóv. "Dúfam, že nevypuknú žiadne preteky o najväčší dojazd," dodáva. Priznáva, že vysoká hmotnosť vozidiel je pre elektromobilitu stále nevyriešený problém, pričom podľa Müllera to musia automobilky do konca tohto desaťročia postupne zvrátiť - na jednej strane modernejšími techológiami a na druhej strane možno aj kratším dojazdom, keď sa postaví dostatočná nabíjacia infraštruktúra.
Vodík stále v hre?
"Môže sa stať, že pre určité segmenty vozidiel bude alternatívou vodík, pričom časť hmotnosti batérie nahradíte iným nosičom energie. Podľa môjho názoru sa to týka njamä úžitkových vozidiel. Musíme zistiť, či a ako z toho môžeme profitovať," opisuje Müller.
Väčší dojazd vedie nielen k nárastu hmotnosti, ale aj k vyšším obstarávacím cenám vozidiel. Na ich margo manažér automobilky konštatuje, že s takýmto vývojom sa dalo počítať a zlepšenie príde až časom. "Každá transformácia je v prvom kroku nákladná, efektívnosť nákladov prichádza až v druhom kroku."
Zdroj: Auto-motor-und-sport.de