Je jedno či za prácou, zábavou či povinnosťami, čo medzi mestami a obcami ubudne v MHD, musí sa nejako preskupiť a nastúpiť do osobného auta. A naopak, samozrejme.
Bratislavský samosprávny kraj by bol radšej, keby väčšina z nás naskočila do prostriedkov hromadnej dopravy a už vlani to avizoval v programe. Ako uvádza Zoznam.sk, úrady to deklarovali aj v prehlásení. „Riešenia chceme postaviť predovšetkým na koľajach. Ak sa ale má železničná doprava stať skutočným nosným systémom Integrovaného dopravného systému, musí na ňu nadväzovať regionálna autobusová doprava a MHD. Vďaka preferencii verejnej dopravy odbremeníme región od náporu áut a dlhých kolón. Našim cieľom je atraktívna verejná doprava. Taká, ktorá prinesie okrem komfortu aj úsporu času a nadväznosť spojov. Chceme, aby cestovanie verejnou dopravou bolo spoľahlivé a príjemné,” konštatoval kraj.
Aj keď fandíme individuálne osobnej doprave, s uvedeným sa dá súhlasiť. Všetci sa na bežné cesty nepomestíme. Premávka funguje aj preto, že si môžeme vyberať a zvoliť takú formu prepravy, ktorá nám momentálne vyhovuje, a to môže byť pre mnohých kľudne autobus i vlak. Práve táto možnosť voľby sa však vo východnom smere od Bratislavy, respektíve v západnom, ak to zoberiete z opačného smeru, začína komplikovať.
Ako spomína uvedený web, ministerstvo dopravy avizuje znižovanie počtu vlakových spojení do Bratislavy, rušenie zastávok vlakov REX linky S60 na úseku Ivanka pri Dunaji – Bernolákovo – Senec a úplne sa má zastaviť aj prevádzka linky S65 na trase Bratislava – Petržalka – Senec – Galanta.
Ak žijete na strednom či východnom Slovensku, asi vám to bude jedno, miestnym ale nie je, a preto posielajú prostredníctvom zastupiteľov výzvy, aby ministerstvo svoje zámery prehodnotilo. Za týmto účelom sa dokonca spojili obce Ivanka pri Dunaji, Bernolákovo, Chorvátsky Grob, Nová Dedinka, Zálesie, Veľký Biel, Malinovo a mesto Senec a ich starostovia poslali otvorený list ministrovi dopravy s nesúhlasným stanoviskom.
„Ministerstvo s dotknutými samosprávami, nič nekonzultovalo. Neboli nám oznámené ani dôvody, čo k tomuto rozhodnutiu viedlo. Či boli urobené analýzy. Sčítanie obsadenosti a prepravy a nevieme ani, či ide o dočasné alebo trvalé obmedzenie. Vzhľadom k tomu, že je presadzovaná alternatívna doprava a obmedzenie osobnej automobilovej prepravy do Bratislavy, je toto v príkrom rozpore s deklarovanými zámermi,“ cituje Vladimíru Vydrovu, starostku obce Chorvátsky Grob Zoznam.sk „Neboli predložené (aspoň mne nie sú známe) žiadne náhradné riešenia, ani nebol predstavený koncepčný plán.“
Podobne to vidí tiež Martina Ostatníková, hovorkyňa mesta Senec: „V dobe, keď sa všetci či už na úrovni miest a obcí alebo na úrovni štátu snažia motivovať obyvateľov k využívaniu inej ako automobilovej dopravy, vníma mesto Senec redukovanie počtu vlakových spojov a tiež spomínanú úpravu ako kontraproduktívny krok. Ministerstvo by sa malo snažiť o presný opak – o čo najkomfortnejšie možnosti alternatívnej dopravy tak, aby sa obyvatelia sami rozhodli uprednostniť napríklad vlakovú dopravu pred použitím automobilu. Najmä v rannej a popoludňajšej špičke nie je správne riešenie redukovať počet spojov a redukovať aj cieľové stanice – ako v prípade Petržalky,“ upozorňuje Martina Ostatníková.
„Už v liste ministrovi sme uviedli, že takáto zmena grafikonu nie je spôsob, ako dostať ľudí z áut do vlakov a takýto postup ani nekorešponduje s dôvodmi, prečo sa pred dvoma rokmi v Ivanke, pri železničnej zastávke, otvorilo záchytné parkovisko,“ podotýka starosta obce Ivánka pri Dunaji Vladimír Letenay.
Koleduje si Bratislava o ešte horšie podmienky v doprave?
Ak sa pohybujete v hlavnom meste za volantom auta, dúfajte, že sa tak nestane. Šanca ešte existuje, ako naznačuje odpoveď Miriam Švikruhovej z Odboru komunikácie ministerstva dopravy.
„Plánovaný grafikon vlakovej dopravy vychádza zo schváleného plánu dopravnej obslužnosti. Zdôrazňujeme, že ide o pracovnú verziu materiálu a od finálnej podoby grafikonu je ešte veľmi ďaleko, preto prosíme, aby sa nevytvárala panika. Čakajú nás ešte viaceré kolá rokovaní so samosprávami aj s Útvarom hodnoty za peniaze. V súčasnosti jednotlivé samosprávne kraje grafikon pripomienkujú a zbierame podnety od verejnosti.“
zdroj: Zoznam.sk, foto: Shutterstock