Odložia pokuty za nesplnenie emisných cieľov?
Kupka vysvetlil: „Automobilky nemôžu splniť cieľ, pretože záujem o elektrické vozidlá v celej Európskej únii klesol.“ Aby mohli tieto ciele splniť, európske automobilky musia zvýšiť podiel elektrických vozidiel.
Navyše, nariadenia EÚ sa majú ďalej sprísňovať a stanovujú 100% zníženie emisií do roku 2035. Súčasné trendy na trhu však ukazujú klesajúci predaj elektromobilov, čo vzbudzuje obavy tak výrobcov, ako aj politikov.
Kupka tiež upozornil, že Česko formálne navrhlo odklad lehôt pre emisné pokuty už pred dvoma týždňami, pričom Taliansko sa k nemu čoskoro pridalo. Nemecko tiež vyjadrilo podporu tomuto návrhu - nemecký minister hospodárstva Robert Habeck, inak silný podporovateľ elektromobility, súhlasí, že dočasné pozastavenie pokút by bolo prospešné pre automobilový priemysel
Zákaz spaľovacích motorov: Nateraz zrušiť?
Český minister zdôraznil, že nútiť automobilky platiť v súčasnej neľahkej situácii pokuty za nesplnenie emisných kvót by bolo nesprávne. Znížil by sa tak objem ich financií dostupných na ďalšie investície do technológií vrátane elektrických vozidiel, čo by mohlo z dlhodobého hľadiska nechceným spôsobom spomaliť pokrok v celom sektore.
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) tiež varovalo, že súčasný klesajúci trend podielu batériových elektrických vozidiel na trhu signalizuje významné výzvy, ktorým čelí automobilový priemysel. ACEA vyzvala inštitúcie EÚ, aby poskytli také úľavy, ktoré pomôžu automobilkám splniť emisné ciele, no bez hrozby pokút.
Kupka poznamenal, že Česko chce otvoriť diskusiu o odložení celoeurópskeho zákazu spaľovacích motorov, ktorý je plánovaný na rok 2035. Hoci časový harmonogram EÚ predpokladá prehodnotenie tejto politiky v roku 2026, Česko vyzýva na skoršiu diskusiu - ideálne už budúci rok.
Zdroj: Euractiv / foto: cz.depositphotos.com