Aby náhodou nedošlo k omylu, ešte raz pripomíname, že Huawei nebude predávať svoje osobné automobily pod značkou známou napríklad z mobilných telefónov, ale ponesú nápis AITO. Ide o anglickú skratku z „Adding Intelligence to Auto“ a prvý model dostal označenie M5.
Dizajn päťdverového crossoveru (s dĺžkou 4770 mm, šírkou 1930 mm, výškou 1625 mm a rázvorom 2880 mm) nie je príliš originálny a mnohým môže pripomínať podobne koncipované modely od Porsche, pričom túto nemeckú značku sme nevybrali náhodou. AITO M5 svojimi rozmermi presne zapadá do medzery medzi SUV Macan a Cayenne.
Ani výkonmi na tom čínske auto nebude zase o toľko horšie, aj keď informácie o preplňovanom benzínovom štvorvalci s objemom 1,5 litra a výkonom 125 koní pod prednou kapotou môže v prvom momente pôsobiť skôr úsmevne. Úlohou tejto pohonnej jednotky však nie je roztáčanie kolies. Pracuje v Millerovom cykle s oneskoreným zatváraním nasávacích ventilov, podľa automobilky má pri kompresnom pomere 15:1 tepelnú účinnosť až 41 percent a poháňa výlučne generátor, ktorý dobíja baterky.
M5 má v celohliníkovej základnej platforme uložené dobíjacie lítiovo-iónové akumulátory s kapacitou 40 kWh, čo je ekvivalent približne 15 litrov benzínu. Podľa tvorcov auta to stačí na dojazd 150 kilometrov v čisto elektrickom režime, v každom prípade spaľovacia jednotka má k dispozícii nádrž na 56 litrov paliva.
Vo vrcholnej forme stovka za 4,4 sekundy
Zákazník si následne bude môcť vybrať, či chce M5 s pohonom zadnej alebo oboch náprav a v druhom prípade bude mať k dispozícii i dva výkony. Čisto zadokolka má jeden olejom chladený elektromotor, ktorý produkuje 272 koní a maximálny krútiaci moment 360 Nm. Táto verzia pri pohotovostnej hmotnosti 2220 kg zvládne akceleráciu z miesta na stovku za 7,1 sekundy, najvyššiu rýchlosť AITO zatiaľ neuvádza.
Stred ponuky tvorí model s predným elektromotorom naladeným na 224 koní a 420 Nm, zatiaľ čo vzadu pracuje druhá jednotka s výkonom 204 koní a krútiacim momentom 300 Nm. Takto motorizovaná čínska M5 s pohotovostnou hmotnosťou 2335 kg zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy.
Vrcholný crossover Huawei má opäť dva elektromotory (224 + 272 koní a 315 + 360 Nm) a s kombinovaným výkonom 496 koní a krútiacim momentom 675 newtonmetrov (pri identickej udávanej hmotnosti) zvládne šprint z nuly na stovku za 4,4 sekundy.
Nemenej zaujímavo vyzerajú údaje o dojazde. AITO nešpecifikuje čísla zvlášť pre každý variant, ale hovorí, že podľa aktuálnej metodiky WLTC má vlajková verzia M5 dojazd 1102 kilometrov a podľa staršej normy NEDC dokonca 1195 km.
Elektromotory M5 sú podľa AITO chladené olejom.
Novinka má vpredu dvojité lichobežníkové ramená a vzadu pracuje multilink, pričom už základný model stojí na 19-palcových kolesách s pneumatikami Pirelli s rozmermi 255/50 R19, zatiaľ čo najdrahšia M5 dostala dvadsiatky a obutie Pirelli P Zero (255/45 R20). O spomalenie sa starajú kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu i vzadu.
Päťmiestne auto má aj s ohľadom na svoju veľkosť pomerne malý základný objem batožinového priestoru len 369 litrov, ktorý je možné sklopením zadných sedadiel zväčšiť na 776 litrov. Na palubnej doske nájdete 15,6-palcový dotykový displej multimediálneho systému, ktorý beží na Harmony OS, teda operačnom systéme Huawei.
Jeho súčasťou je tiež audiosystém vlastnej výroby s výkonom 1200 wattov, hlasový asistent a nechýba ani kamera rozpoznávajúca tvár vodiča, pričom auto následne upravuje nastavenie jednotlivých systémov (vrátane sedadla, volantu, klimatizácie či rádia) individuálne uloženým preferenciám. Nechýba tiež detekcia únavy, možnosť voľby vlastných motívov zobrazenia, skrátka všetko, na čo ste zvyknutí u svojich mobilných telefónov, včítane možnosti pripojiť k autu chytré hodinky a používať ich napríklad na odomykanie či k inej diaľkovej kontrole.
Ceny vyzerajú... povedzme veľmi zaujímavo. Za základný model s využitím štátnych dotácii dajú Číňania v prepočte necelých 34 700 eur. Slabšia dvojmotorová verzia stojí 38 840 eur a najdrahší a zároveň najvýkonnejší variant vychádza na 44 400 eur. Predaj štartuje už začiatkom budúceho roka, detaily o možnom exporte Huawei však zatiaľ neprezradil.
zdroj: Huawei AITO