Ťažko povedať, či za týchto okolností môžeme skutočne hovoriť o renesancii radových šesťvalcov, pravdou ale je, že v posledných rokoch sa k BMW opäť pridal Mercedes, nedávno Mazda a tým najnovším prírastkom je Hurricane od Stellantisu. Zároveň by sme ale mali dodať dve ďalšie veci.
V prvom rade asi to, šestka s valcami uloženými v jednej línii má v USA veľkú tradíciu. Napríklad motory od American Motors Corporation poháňali nové Jeepy až do roku 2006 a práve pod kapoty áut tejto značky (a tiež do modelov Dodge a RAM) mieri i nový Hurricane. Tou druhou vecou je, že ide v skutočnosti o downsizingovú jednotku.
Koncern vo svojej tlačovej správe hovorí, že I6 je náhradou na podobne výkonné vidlicové osemvalce a zároveň dodáva, že Hurricane (mimochodom, skvelé meno) bude mať oproti nim o 15 percent nižšiu spotrebu.
Motor je určený predovšetkým pre nové platformy STLA Large a STLA Frame, ale je možné, že sa dostane aj do nového Grand Cherokee. Inak ho ale uvidíte vo všetkých ďalších veľkých modeloch so samonosnou karosériou i vo vozidlách s rámom (odtiaľ Frame), teda vo veľkých SUV i pickupoch.
Namiesto liatinových vložiek plazmou nanášaná oceľ
Nový trojliter má celohliníkovú konštrukciu a zaujímavé je, že jeho vŕtanie, zdvih i rozteč valcov je identický s nový štvorvalcovým dvojlitrom vo Wrangleroch či modeloch Cherokee. K nemenej pozoruhodným detailom jeho konštrukcie je náhrada liatinových vložiek za technológiu známu pod skratkou PTWA (Plasma Transfer Wire Arc), teda – voľne preložené – plazmové nanášanie povrchovej vrstvy taveným drôtom.
Pri tejto úprave sa na laserom zdrsnený hliníkový základ prúdom plazmy nanášajú mikroskopické kvapky ocele odoberané z drôtu taveného pri 2300 stupňoch Celzia. Po aplikácii sa na stenách valcov vytvorí vrstva s hrúbkou okolo 250 mikrometrov, ktorá sa následným obrábaním, respektíve honovaním stenčí na 150 mikrometrov. V porovnaní s klasickými liatinovými vložkami, ktoré majú hrúbku 3 až 4 milimetre je to značný pokrok, a to predovšetkým v tom, že vďaka ďalším prísadám ako je mangán, kremík či ďalšie potrebné prvky je vytvorený materiál asi desaťkrát odolnejší voči opotrebovaniu.
Jedným z prvých áut, ktoré dostane motor Hurricane, je Jeep Grand Cherokee.
Podobne robustne ale pôsobia i ďalšie komponenty. Hurricane dostal kovaný kľukový hriadeľ i ojnice a v závislosti na prevedení bude mať buď liatinové alebo kované hliníkové piesty. Bez ohľadu na verziu majiteľ vždy dostane dve relatívne menšie turbodúchadlá, ktoré majú malú zotrvačnosť a rýchlejšie reagujú na zmeny výkonového zaťaženia. Podobný efekt má i medzichladič voda-vzduch so samostatným chladiacim okruhom, ktorý sa tiež postará o rýchle reakcie na plyn.
Samozrejmosťou sú rozvody DOHC s variabilným časovaním a každé turbo sa bude starať o dopravu vzduchu do troch „vlastných“ valcov, pričom priame vstrekovanie benzínu je schopné pracovať s tlakom až 350 barov.
Stellantis ponúkne dve výkonové verzie. SO (Standard Output) si vystačí s jedným palivovým čerpadlom a pri maximálnom plniacom tlaku 1,5 baru a kompresnom pomere 10,4:1 bude mať 406 koní a 610 newtonmetrov. Silnejšie prevedenie HO (High Output) dostane dve palivové čerpadlá, tlak v nasávaní u neho stúpol na 1,8 baru a aj preto konštruktéri znížili kompresný pomer na 9,5:1.
Výsledkom je 507 koní a 645 newtonmetrov a aj kvôli vyššiemu zaťaženiu má kované hliníkové piesty práve HO. Stellantis hovorí, že až 90 percent maximálneho krútiaceho momentu je k dispozícii od 2350 ot./min. do obmedzovača.
O čistejšie výfukové plyny sa majú postarať vodou chladené výfukové zvody integrované do hlavy a prevádzkovej efektivite má pomôcť i olejové čerpadlo s plynulo meniteľným prietokom. Kvôli ochrane vnútorných súčiastok bude elektrické vodné čerpadlo dochladzovať turbodúchadlá aj po vypnutí motora.
Nový trojlitrový radový šesťvalec Hurricane sa bude vyrábať v spoločnosti Saltillo v Mexiku a prvé autá s týmto motorom sa objavia v predaji ešte v tomto roku.
zdroj: Stellantis North America