Od 1. júla 2019 budú nové hybridné (a elektrické) autá vydávať zvuky podobné tradičnému spaľovaciemu motoru. Tento systém budú musieť mať aj staršie vozidlá, najneskôr do 1. júla 2021.
Tento návrh pochádza z dielne Európskej únie a je upravený európskou smernicou. Prítomnosť zariadenia – systému AVAS – argumentujú predovšetkým ako účinnú signalizáciu pred možným nebezpečenstvom pomaly približujúceho sa vodiča, a to ako pre obyčajných chodcov, tak pre tých s postihnutím zrakového orgánu.
Systém AVAS bude pracovať len do rýchlosti 20 km/h. Po prekročení tejto hranice sa môže vypnúť, keďže odborníci usúdili, že pri vyššej rýchlosti sú elektromobily a hybridy vlastnou konštrukciou, aerodynamickým hlukom, valivým hlukom z pneumatík už dostatočne hlučné na to, aby ich chodci zaregistrovali. Navyše zvuky systému AVAS sa nesmú podobať žiadnym výstražným zvukovým znameniam. Majú priamo generovať zvuk akcelerácie alebo decelerácie.
Čo to do budúcna znamená? Popravde, je za tým aj marketing. Vývojári dobre vedia, že zvuk emitujúci systémom AVAS bude hrať na city a noví záujemcovia o vozidlá budú zvažovať kúpu aj podľa neho.
Z toho vyplýva, že koľko značiek, toľko nápadov. Frank Welsch, ktorý spravuje časť osobných automobilov značky Volkswagen, pripustil pre Reuters na veľtrhu v Ženeve, že športové autá vydajú viac basov. SUV zase získajú hlbšiu farbu od reproduktorov. Mercedes s označením EQ pri vývoji zvuku spolupracuje s členmi hudobnej skupiny Linkin Park. Renault (model Zoe) bol inšpirovaný starými sci-fi filmami.
Preto sa zvuk auta môže zdať rovnako dôležitý ako jeho vzhľad alebo farba v priebehu niekoľkých rokov. Systém je zaujímavý v Jaguar I-Pace, ktorého zvuk pripomína kozmickú loď. Podobné riešenie sa použilo aj v druhej generácii Nissan Leaf.
Zdroj: Mercedesblog.com, europe.autonews.com
Foto: Shutterstock