S hlučnosťou podvozku dnes bojujú všetky automobilky. V mene komfortu by mal byť podvozok auta čo najlepšie odhlučnený, bezpečnostné požiadavky a pocit kontroly nad vozidlom však konštruktérom naopak velia používať tvrdšie silentbloky s presným vedením. Čím sú však tvrdšie, tým viac hluku od kolies do kabíny prenášajú. Ako z toho von? Riešení je niekoľko a v prestížnejších segmentoch trhu sa ich vyššia cena dokonca v cene celého auta aj stratí. Hyundai však ide ešte ďalej a prichádza so systémom, ktorý by v tejto oblasti mohol celkom jednoducho znamenať revolúciu.
Systém RANC pracuje na princípe rýchleho vytvárania akustických protivĺn.
Namiesto konštruktérov odborníci na audio
Automobilka Hyundai a americká spoločnosť Harman totiž vyvinuli systém RANC (Road Active Noise Control) aktívne potláčajúci hluk od podvozka elektronickou cestou. Ako je to možné? Jednoducho, RANC využíva systém Halosonic založený na aktívnom vytváraní akustických protivĺn, ktoré potom prostredníctvom reproduktorov vysiela do kabíny. Tento princíp nie je ničím novým a rôzne hluky v kabíne dnes podobne rieši napríklad aj aktuálna Škoda Octavia. Technici spoločnosti Harman však zašli ešte ďalej a pomocou akceleračných senzorov rozmiestnených po podvozku auta dokážu už s predstihom predvídať hluky od kolies a vedia vyslať signál na vytvorenie „protihluku“ ešte skôr, než reálne vznikne. Elektronikou vytvorené „ticho“ pritom vytvorí na všetkých sedadlách v kabíne. Hyundai tvrdí, že fungovanie celého systému vyžaduje extrémne výkonnú a rýchlu elektroniku schopnú komunikovať medzi jednotlivými riadiacimi jednotkami vyššími rýchlosťami, než je obvyklé.
Genesis GV80 je prvým autom vybaveným systémom RANC.
Genesis GV80 ho už má
Systém RANC je už reálne fungujúcim zariadením pripraveným pre sériovú výrobu. Ako prvé ho dostalo prestížne SUV Genesis GV80, ktoré využíva elektronický „protihluk“ nielen na tlmenie hluku od podvozku, ale aj na odhlučnenie od aerodynamického šumu a rôznych pazvukov vznikajúcich počas jazdy. Genesis GV80 sa na trh dostane v lete 2020, zatiaľ však len do USA. Výrobca však počíta s jeho neskorším dovozom aj na európske trhy.