Cyberpunk z Česka

130 RS vychádzala zo sériového kupé 110 R. Rally špeciál prešiel mnohými úpravami. Vystužená karoséria, ochranný rám, hliníkové panely karosérie a motor s objemom 1,3 litra posilnený na približne 103 kW (140 k). Vo svojej objemovej triede patrila 130 RS k absolútnej špičke a okrem víťazstva na Rally Monte Carlo získala aj značkový titul majstra Európy 1981 v okruhových majstrovstvách cestovných automobilov. Keby vznikol o 40 rokov neskôr nástupca pre tento kultový automobil, určite by vzbudil obrovský záujem. Dizajnová štúdia je verná tvarom originálu, ale okrúhle svetlá nahradili tenké LED línie, vďaka ktorým má auto akýsi cyberpunk vzhľad. Tradičné línie dotvárajú rozšírené blatníky známe z moderných rally špeciálov. Divoké aerodynamické prvky tu však nehľadajte, 130 RS si stále zachováva istú dávku elegancie.

Zatiaľ čo vonkajší dizajn ctí tradície, interiér už naplno využíva výdobytky modernej doby. Dizajnér Aymeric Chertier tu navrhol celkom novú štruktúru bezpečnostného rámu, ktorý je základnou súčasťou konštrukcie auta. „Nie je to dodatočne montovaná bezpečnostná klietka, ale v podstate neoddeliteľná súčasť šasi. Konštrukcia drží celý interiér, podporuje palubnú dosku, sedadlá i dvere a doslova objíma aj radiacu páku,“ vysvetľuje dizajnér svoj zámer vytvoriť nový štrukturálny základ auta. „V tomto prípade som sa nechcel len predvádzať a ukázať krásny exotický interiér, ale od začiatku som tvoril niečo funkčné a s jasným účelom využitia.“ V roku 2021 nemôže chýbať ani digitalizovaná palubná doska, s troma odlišnými informačnými displejmi. Pred vodičom je tradičná zostava informácií o rýchlosti, otáčkach a ďalších základných parametroch. Uprostred sú podrobnejšie informácie ako napríklad teploty prevádzkových kvapalín a údaje o výkone motora, prípadne navigačné údaje. Vpravo pred spolujazdcom je zasa oblasť, kde sa môžu zobraziť aj ďalšie informácie, prípadne napríklad obraz zo zadnej kamery vozidla.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dizajnér Aymeric Chertier je španielsko-francúzskeho pôvodu. Od malička skicoval autá a na strednej škole sa mu podarilo dostať sa na stáž do jednej z automobiliek. Tam sa do oboru zamiloval a aj vďaka tomu neskôr vyštudoval francúzsku Strate École de Design. V roku 2011 nastúpil do svojej prvej práce v automobilke, o tri roky neskôr sa v Seate zoznámil s prostredím koncernu VW a aktuálne už dva roky pracuje v ŠKODA Design v oddelení dizajnu interiéru. Základný koncept dizajnu “novej” 130 RS dal Aymeric dokopy za niekoľko hodín a následne dotváral detaily. „Som tak trochu zo starej školy a všetko robím perom na papieri. V skiciach si rýchlo nakreslím základnú architektúru a potom ladím proporcie či jednotlivé linky,“ opisuje Aymeric svoj postup. K práci s počítačom v tomto prípade siahol až v poslednej fáze. „V počítači dodám celému projektu farby, aby to bolo zrozumiteľnejšie pre široké publikum,“ hovorí s dodatkom, že počas celej doby si je v podstate istý tým, ako bude vyzerať výsledok.

Ak sa predsa len niečo nepodarí úplne podľa jeho predstav, prípadne niečo treba prerobiť podľa želaní nadriadených, dizajnér sa vráti k papieru. O osude svojej skice je realista. Škode zrejme nikdy nebude umožnené popustiť uzdu a priniesť model zameraný výhradne na radosť z jazdy. „Ale bola by to sranda, ak by som mohol opäť trochu utiecť z reality a pripraviť aspoň malý model,“ zasníval Aymeric Chertier. Nuž, keď sa vrátim k úvodu, keby bolo keby…

Zdroj/Foto: skoda-storyboard.com