Existuje na to jednoduchý trik: zaparkovať auto do tieňa alebo do garáže. Pochopiteľne nie vždy máte takú možnosť, prípadne mnoho automobilov, ako napríklad taxíky či policajné autá, jazdia stále. Práve pri takýchto typoch prevádzky by testovaný druh laku mohol pomôcť najviac, keďže znížením teploty v interiéri by sa ušetrila energia potrebná na pohon klimatizácie.
Novinku Nissan vyvíja v spolupráci s Radi-Cool, špecialistom na sálavé chladenie. Špeciálna farba má v sebe nanomateriál, ktorý pozostáva z dvoch častíc. Jedna z nich odráža infračervené slnečné lúče. Druhá vytvára elektromagentické vlny, ktoré pôsobia proti slnečnému žiareniu a odvádzajú tepelnú energiu do priestoru, teda ju nepohlcujú. Najväčší rozdiel tohto efektu sa prejaví na vozidle ponechanom na slnku dlhší čas.
V interiéri chladnejšie až o 5 stupňov Celzia
V testoch autori už potvrdili, že vozidlo s týmto náterom v porovnaní s automobilom s obyčajným lakom malo o 12 °C nižšiu teplotu karosérie a o 5 °C nižšiu teplotu v interiéri. Testy prebiehajú na serisnom vozidle Nissan NV100, na letisku Haneda v Tokiu.
Začiatok vývoja sa rozbehol v roku 2021, odvtedy sa tvorcom novej technológie podarilo takzvané sálavé chladenie implementovať aj do farby, ktorá spĺňa požiadavky automobilky. Doteraz bola totiž využívaná len na budovách. Zatiaľ sa podarilo vyvinúť farbu s hrúbkou 120 mikrometrov, čo je ešte 6-krát viac, ako má bežný lak na karosérii automobilu.
zdroj: Nissan