Camcon nie je prvý, no ich mechanizmus je veľmi zaujímavý
Že je vám to povedomé? Áno, Briti nie sú jediní, kto sa týmto nápadom zaoberá. Jedným z prvých, kto ohlásil stavbu motora bez vačkových hriadeľov, teda s plne digitálne ovládanými ventilmi, bol Christian Von Koenigsegg. Jeho firma FreeValve sa v roku 2015 spojila s čínskym Qorosom a výsledkom ich spolupráce je minulý rok predstavený motor QamFree. Jeho ventily ovládajú namiesto vačkového hriadeľa pneumaticko-hydraulicko-elektrické aktuátory, ktoré dostávajú veľmi presné pokyny od riadiacej jednotky. Akýsi medzistupeň už predstavili aj iní výrobcovia. Napríklad Jaguar v motoroch Ingenium využíva patentované elektrohydraulické ovládanie ventilov. Tento systém však ešte nie je úplne digitálny, teda mechanicky nezávislý. Impulz na otvorenie totiž ešte stále dáva vačkový hriadeľ. Zdvih a dĺžku otvorenie však už reguluje riadiaca jednotka pomocou malých elektrohydraulických púmp. To umožnilo Jaguaru odstrániť škrtiacu klapku.
V čom sa IVA líši od konkurencie?
V čom sa teda líši IVA od FreeValve? Ako som už spomenul, FreeValve na otvorenie ventilov využíva pneumaticko-hydraulicko-elektrický člen, pomocou ktorého vie riadiaca jednotka regulovať čas otvorenia, zdvih a trvanie otvorenia ventilu. Zatváranie ventilu je zabezpečené pružinou. Vo firme Camcon sa však rozhodli využiť desmodromický rozvod ovládaný elektromechanickými aktuátormi. Desmodromický rozvod na rozdiel od iných typov rozvodov nevyužíva na zatváranie ventil pružinu, ale vačku. Motor s ovládaním ventilov IVA teda technicky nemožno nazvať motorom bez vačkového hriadeľa. Práve naopak, systém časovania ventilov IVA má pre každý ventil alebo dvojicu ventilov (dvojicu sacích alebo dvojicu výfukových ventilov v jednom valci) malý vačkový hriadeľ s vačkou, ktorá ventil otvára a vačkou, ktorá ho zatvára. Každý z týchto vačkových "mini" hriadeľov je ovládaný vlastným elektromechanickým členom, ktorý dostáva pokyny od riadiacej jednotky. Keďže je každý vačkový hriadeľ ovládaný samostatne, možno pomocou neho regulovať časovanie zdvih aj dobu otvorenia. Napríklad na plné otvorenie ventilu sa vačkový hriadeľ otočí o celých 360°. Ak ho treba otvoriť iba čiastočne, hriadeľ sa pootočí do potrebnej polohy a znova sa vráti.
Systém by mal pomôcť znížiť spotrebu benzínových motorov na úroveň dízlových, znížiť emisie a pridať výkon. IVA tiež veľmi zjednoduší deaktiváciu valcov pri ustálenej jazde, čo tiež pomôže spotrebe. Firma Camcon pri jeho vývoji spolupracovala s automobilkou JLR, takže môžeme očakávať, že práve JLR bude jedným z prvých výrobcov, ktorý by tento spôsob ovládania ventilov mohol uviesť do praxe. Firma samozrejme ponúkla svoj patent aj iným významným hráčom. Ak by sa technológie chytila firma ako Bosch alebo Valeo, mohla by sa podľa Camconu dostať na trh už do dvoch až troch rokov.