Tričko, ktoré dokáže prebudiť usínajúceho vodiča? Čo na prvý pohľad vyzerá ako sci-fi, už v tejto chvíli vzniká na textilne fakulte známej libereckej technickej univerzity.

Autorom nápadu je Michal Martinka, ktorý na téma „senzorické tričko monitorujúce telesné funkcie“ spracoval dizertačnú prácu a práve na ňu nadviazal aj praktickým vývojom.

Michal Martinka s vývojovým prototypom chytrého trička.

Systém už spoľahlivo funguje, sme schopní presne detegovať, kedy na človeka prichádza únava bez toho, aby to sám spozoroval,“ hovorí Martinka v rozhovore pre online stránku Technickej univerzity v Liberci (T-UNI). „Momentálne ho vylepšujeme. Pracujeme na tom, aby bolo na tele čo najpríjemnejšie a človek čo najmenej cítil jeho senzory,“ dodáva.

Ak sa pýtate, na čo je takýto textil dobrý, keď sú nové autá prešpikované elektronikou strážiacou okrem iného aj únavu vodiča, odpoveď je pomerne jednoduchá. Michal Martinka hovorí, že nie sú také spoľahlivé ako jeho tričko.

Naše snímače sa nikdy nemýlia. Sledujú totiž priamo človek a zmeny jeho dychovej frekvencie, pričom menia svoj elektrický odpor v závislosti na pohybe hrudníka. Frekvencia dych klesá úmerne s tým, ako je človek unavený a začína zaspávať,“ vysvetľuje autor nápadu

Myšlienka chytrého trička je postavená na tom, že dych odpočinutého človeka je pravidelný a hlboký, zatiaľ čo pri únave alebo spánku je naopak plytký a nepravidelný. Inak povedané, pauzy medzi nádychmi a výdychmi nie sú konštantné.

S pomocou japonskej polície

Do testovania českej novinky sa zapojil tiež tým profesora Kaoyma z Fakulty textilných vied Shinshu University v Japonsku, ktoré patrí k špičkovým svetovým pracoviskám v oblasti merania telesných funkcií prostredníctvom odevov. Ich vyspelé senzory nachádzajú uplatnenie v medicínskom sektore, sú však veľmi drahé, preto Česi použili bežne dostupné snímače fungujúce na báze zmeny elektrického odporu.

Samozrejme testovanie únavy vodiča v bežnej premávke nie je také jednoduché, preto T-UNI využíva počítačovú hru Euro Truck Simulator 2. Japonci to chcú naopak zobrať takzvane naostro. Už v auguste prebehnú v prefektúre Nagano nočné skúšky. „Test prebehne v noci, keď je minimálna premávka a s asistenciou polície. Vedľa vodiča bude navyše osoba, ktorá v prípade núdze zasiahne do riadenia,“ hovorí Martinka.

Alarm cez bluetooth

Momentálne už bežia testy prototypu s už integrovanými zmenšenými senzormi do prvej vrstvy textílie. V tričku sú ploché ohybné senzorické pásiky, ktoré nositeľ prakticky nespozná a podarilo sa tiež vyriešiť pranie tohto textilu.

Paralelne beží vývoj riadiacej jednotky a systému, ktorý vodiča prebudí. Keď sledované hodnoty klesnú pod stanovené hodnoty, riadiaca jednotka sa spojí prostredníctvom bluetooth s multimediálnym rozhraním auta, mobilom, hodinkami, prsteňom či iným zariadením s dodatkom „smart“, ktoré ho prebudí alarmom, teda akusticky, vibráciami či zapnutím rádia.

Na trhu už v roku 2028!

Nové tričko je chránené úžitkovým vzorom a autor aktuálne chystá zápis patentu. Zaujímavé je, že odev monitorujúci únavu má byť na trhu do troch rokov. „Verím, že po ňom bude dopyt nielen v Česku. Sami Japonci prejavili veľký záujem. Náš systém má totiž potenciál znížiť množstvo nehôd, ktoré sú spôsobené práve únavou a vďaka tomu zachrániť ľudské životy,“ vysvetľuje Michal Martinka.

Jedna z britských štúdií mu pritom dáva za pravdu. Podľa nej môže únava až za 20 percent všetkých dopravných nehôd. „Aj keď je náš odev určený primárne profesionálnym vodičom, vďaka jeho schopnostiam môže obecne slúžiť aj v iných odvetviach, kde dochádza k enormnej záťaži,“ dodáva v závere autor.

zdroj: Technická univerzita v Liberci, foto: archív Michal Martinka a Adam Pluhař