Veľmi sa o tom zatiaľ nehovorí, ale okrem Ruska má nemalé vlastné zásoby čierneho uhlia a ropy aj Ukrajina. Prvá z uvedených rezerv sa nachádza na východe krajiny, ktorá bola už niekoľko rokov kontrolovaná separatistami, o to druhé Ukrajina z veľkej časti prišla po anexii Krymu.
Je dôležité tiež spomenúť, že Ruská federácia bola napríklad v roku 2019 (po Spojených štátoch a Saudskej Arábii) tretím najväčším producentom ropy na svete, pokiaľ ide o barely vyťažené za deň a druhým v poradí, pokiaľ ide o export. Vlani sa ťažba v Rusku zotavila z útlmu po pandémii koronavírusu a vyšplhala sa na 10,52 milióna barelov denne. Aj z týchto informácií je zrejmé, že na trhu panuje kvôli ozbrojenému konfliktu nervozita a cena ropy stúpa.
Cena ropy Brent i WTI v posledných dňoch stúpa, nie je však stabilná a osciluje okolo hranice 100 dolárov za barel. Reagujú už i čerpacie stanice, napríklad v susednej Českej republika v piatok vyskočili ceny benzínu v priemere o 40 halierov a rast je viditeľný už aj u nás (liter Naturalu 95 sa predáva za 1,569 eur, nafta za 1,477 eur). Asi najviac sa však čaká na to, či EÚ a zvyšok sveta pristúpi k nejakým sankciám aj odber ropy a zemného plynu z Ruska, ktoré k nám zatiaľ prúdia. V takom prípade totiž hrozí ďalší prudký rast cien.
Práve o tento stav sa opiera i prognóza spoločností J.D. Power a LMC Automotive. Zhodne tvrdia, že invázia na Ukajinu predstavuje „podstatné riziko“ pre oživenie globálneho predaja osobných automobilov. Tým hlavným dôvodom je podľa nich rast cien ropy, ktoré by mohli odradiť motoristov od utrácania za nové osobné ale tiež úžitkové a nákladné vozidlá.
Nemalý podiel na menšom záujme zákazníkov by mohli mať tiež rastúce ceny surovín a od toho sa odvíjajúcich cien za nové autá, J.D. Power a LMC Automotive v tomto špeciálne spomínajú hliník. Do toho by sme mali pripočítať pretrvávajúce problémy s dodávkami polovodičových súčiastok, minimálne dočasný výpadok produkcie áut v Rusku (Stellantis mal v pláne dovážať do EÚ vyrábané na východ od ukrajinských hraníc) kvôli cieleným sankciám i prerušeniu dodávateľských reťazcov.
Podčiarknuté a zhrnuté, v porovnaní s uplynulými dvomi pandemickými rokmi – zasiahnutými tiež výpadkom čipov – stále panuje mierny optimizmus. Podľa prognóz by globálne predaje mohli medziročne stúpnuť o 5 percent, veľmi však bude záležať i na tom, ako rýchlo sa podarí vyriešiť krízu na východ od našich hraníc.
zdroj: Automotive News Europe, Shutterstock