Hustá sieť čerpacích staníc s možnosťou tankovania LPG, v priemere o polovicu nižšia cena „plynu“ ako pri klasickom benzíne a v neposlednom rade aj neustále sa zvyšujúci komfort pri samotnom tankovaní sú skrátka argumenty, ktoré sú pre mnohých motoristov pri rozhodovaní pre LPG kľúčové. V prospech LPG hovorí aj skutočnosť, že pri jeho spaľovaní vzniká menej škodlivých emisií a tak je považovaný dokonca za alternatívu šetrnejšiu k životnému prostrediu ako klasický motorový benzín. Vedeli ste, že pri spaľovaní LPG vzniká až o 21 % menej CO2 ako pri benzínových motoroch, o 74 % menej NOx ako pri naftových motoroch, a zásluhou lepšieho premiešania so vzduchom a vytvorenia homogénnejšej zmesi vzniká vo valcoch menej tuhých emisií*?
*zdroj: WLPGA
Vďaka neustálemu vývoju v oblasti LPG systémov sa dnes na spaľovanie skvapalneným ropným plynom dajú pomocou systémov sekvenčného vstrekovania LPG adaptovať aj najmodernejšie benzínové agregáty s viacbodovým vstrekovaním paliva. Skupina priaznivcov a motoristov používajúcich LPG preto neustále rastie. Pri kvalitných moderných systémoch LPG môže riadiaca jednotka motora navyše v maximálnej miere využiť vyššie oktánové číslo kvalitného LPG a pri správnom zmiešavacom pomere so vzduchom a nastavením predstihu vie motor spaľujúci LPG pracovať na reálne rovnaký výkon ako pri jazde na klasický benzín (v ideálnych podmienkach dokonca s vyšším výkonom). Nezanedbateľnou výhodou ostáva aj skutočnosť, že okrem LPG ostáva v aute aj pôvodná nádrž na benzín, čím výrazne predlžujete dojazd vášho vozidla na jedno natankovanie. Rovnaké nároky ako na kvalitu prestavby by ste však mali zachovať aj pri požiadavkách na samotné „palivo“. Len kvalitné LPG vám totiž zaručí požadované výkony. A nielen to, v stávke je aj technická kondícia vášho auta.
Vozidlá upravené na LPG najazdia v priemere 23 600 km ročne
Spoločnosť SLOVNAFT pred časom iniciovala prieskum, kde na vzorke vyše 1500 motoristov zisťovala najdôležitejšie kritéria a preferencie užívateľov LPG. Až 85 % opýtaných pritom uviedlo, že tým najdôležitejšie kritérium je pre nich kvalitné palivo. Nasledovala cena a vzdialenosť čerpacích staníc. Až potom sa v preferenciách objavovali dodatočné služby a servis, ktoré jednotlivé čerpacie stanice ponúkajú. ECO+ Autoplyn natankujete na 108 čerpacích staniciach Slovnaft z ich celkového počtu 253. LPG teda natankujete takmer na každej druhej čerpacej stanici SLOVNAFT.
Plniaci otvor na LPG je dnes ukrytý pri hlavnej nádrži, o tankovanie LPG sa môže postarať kvalifikovaná obsluha.
Prečo je kvalita LPG taká dôležitá?
Nároky na kvalitu LPG sú dnes veľmi vysoké, každý „plyn“ dostupný na čerpacích staniciach preto musí spĺňať náročné kvalitatívne požiadavky technickej normy STN EN 589. ECO+ Autoplyn nielenže spĺňa prísne požiadavky technickej normy STN EN 589, ale svojim zákazníkom dáva viac napr. vyššie oktánové číslo. V reálnych podmienkach dosahuje aj viac ako 92 oktánov, čo je až o tri jednotky viac ako požiadavka normy.
Nejde však len o zaručenie jeho „bezproblémovosti“ pri používaní, nároky naň sú omnoho komplexnejšie. Tankovaním kvalitného „plynu“ totiž nielen chránite technickú kondíciu vášho auta, ale zároveň máte istotu, že poskytne motoru vášho vozidla všetky parametre potrebné na jeho dokonalé spaľovanie a s tým súvisiaci vysoký výstupný výkon. ECO+ Autoplyn sa celoročne vyrába v kvalite podľa triedy C, čo znamená, že je vhodný na celoročnú prevádzku.
„Oči“ kontrolných mechanizmov však nemôžu byť vždy a všade, praxi sa tak stále môžeme stretnúť s nepoctivými obchodníkmi, ktorí na úkor kvality ponúkaného LPG zvyšujú svoje zisky, či ponúkajú podozrivo lacný „plyn“. Moderné LPG systémy aj samotné motory citlivé na kvalitu „paliva“ však menej kvalitné LPG okamžite spoznajú, čo sa v praxi prejavuje znížením výkonu, zvýšením spotreby LPG a v dlhodobom horizonte aj poškodením drahej techniky auta (filtre, reduktory, ventilový mechanizmus, katalyzátory a pod.). Pri dnešných zložitých motoroch a ich emisných systémoch sa pritom škody môžu vyšplhať na niekoľko stoviek, či dokonca tisícok eur. Nie všetky poškodené komponenty sa totiž dajú opraviť alebo repasovať, mnohé sa v prípade poškodenia nekvalitným LPG musia kúpiť nové.
Nie je žiadnym tajomstvom, že vozidlá jazdiace na LPG vyžadujú zvýšenú servisnú starostlivosť. Nejde o nič náročné, každoročné revízie systému LPG však vodičom zaručia bezproblémový chod a dokonalú technickú kondíciu auta. A tu sa ukazuje ďalšia výhoda tankovania kvalitného LPG. Okrem toho, že jeho spaľovanie je dokonalejšie a zaručuje čistejší motorový olej, menej zanáša aj filtre samotného systému. Bežný servisný interval 15 – 20 000 km tak kvalitný „plyn“ dovolí predĺžiť aj na 30 000 km alebo 18 mesiacov. Ušetríte tak nielen pri samotnom servise, ale aj čase strávenom jeho častým navštevovaním. Kvalitný LPG servis, ktorý preverí aj softvér systému pritom nenájdete na každom rohu.
Čo je ECO+ Autoplyn?
Je to kvalitná zmes uhľovodíkov (propán-bután) získavaná v rafinérii priamo pri spracovaní ropy. Počas výroby je ECO+ Autoplyn upravovaný špeciálnymi čistiacimi procesmi, ktoré zaručia jeho výborné antikorozívne účinky a chemickú čistotu potrebnú pre zaradenie medzi vysokokvalitné palivá.
Pri tankovaní je okrem kvality dôležitý aj tlak plnenia. Čím je vyšší, tým viac LPG dokážete do tlakovej nádrže natankovať, čo zvyšuje reálny dojazd auta.