Betón vs. asfalt na rýchlych cestách
Diskusia o výhodách a nevýhodách asfaltu, resp. betónu dostáva v prípade tunelov nový rozmer. Skúsenosti z minulosti poukázali na možnú nevýhodu asfaltu v prípade požiarov, ako upozornil Denník N. Odborník na dopravné projekty Martin Bakoš z Amberg Engineering Slovakia však hovorí, že asfaltovo-betónová vozovka v tuneli Višňové by nerobila problémy a má aj výhody oproti betónu. Bakoš priznáva, že hasiči vzniesli pri Višňovom na novom úseku D1 výhrady, no riziko možných požiarov je vraj otázne.
„Asfalt nevzbĺkne. Všetky švajčiarske tunely majú asfaltovo-betónovú vozovku a nemajú takýto problém,“ uviedol expert. So švajčiarskou stranou vraj medzičasom prebehli už aj konzultácie iniciované Slovákmi o tom, akú majú vozovku v ich tuneloch. Betón sa oplatí z toho hľadiska, že má dlhšiu životnosť, čo znižuje prevádzkové náklady na opravy a podobne.
Naopak, pokiaľ hovoríme o asfaltovo-betónovej vozovke, tá sa dá urobiť rýchlejšie, čo je v prípade meškajúceho tunela Višňové dôležitý faktor. Navyše sa následne ľahšie servisuje. „Aj opravy sú flexibilnejšie,“ doplnil Bakoš. Prípravy na kompletne betónovú vozovku by boli naopak náročnejšie a museli by sa realizovať naraz.
Akokoľvek sa štát napokon rozhodne, Bakoš priznáva, že na Višňovom, ktorý bude tvoriť súčasť nového úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala, je ešte veľa práce. Nechýba len samotná vozovka, ale dokončiť stále musia v prvom rade aj sekundárne ostenie.