Na úvod možno stojí za to pripomenúť si, ktorý automobil doteraz držal rýchlostný rekord v tejto kategórii. Bol to Caterham 7 Fireblade, ktorý mal pod kapotou japonský motocyklový agregát z Hondy CBR 900 RR Fireblade. A pretože mal okrem šiestich stupňov vpred aj rovnaký počet prevodov na spiatočku, v roku 2001 zvládol tempo 102,58 míľ za hodinu, inak povedané 165 kilometrov za hodinu.

Ako sa k rovnakému nápadu dostali vo firme Mateho Rimaca? Vcelku jednoducho. „Už pri vývoji sme si uvedomili, že Nevera bude pravdepodobne najrýchlejším autom na svete pri jazde na spiatočku, ale tomu nápadu sme sa na začiatku len zasmiali,“ hovorí Matija Renic, hlavný inžinier projektu Nevera.

 

Samozrejme aerodynamika, chladenie či nastavenie geometrie podvozka neboli na takéto rýchlosti pri cúvaní naladené, ale „potom sme začali tento nápad preberať a napadlo nás, že by to mohla byť zábava,“ dodáva Renic. „Podľa našich simulácií bolo zrejmé, že hravo zvládneme 150 km/h, ale nemali sme žiadnu predstavu o možnej nestabilite vo vyššom tempe. Vstupovali sme na neprebádané územie.“

Asi najnáročnejšou úlohou bolo udržať auto pri cúvaní v priamom smere a hlavne nenarušiť jeho stabilitu. Ak ste niekedy skúsili vyššiu rýchlosť na spiatočke, určite vám nemusíme vysvetľovať, ako sa auto v tej chvíli chová. A teraz si predstavte, že ho rozbehnete na viac ako 275 kilometrov za hodinu.

„Pozeráte sa dopredu, sledujete vám pred očami ubieha krajina a cítite, ako vám ťahá krk dopredu. Je to veľmi podobný pocit ako pri prudkom brzdení,“ hovorí testovací pilot Goran Drndak. „Musíte pohybovať volantom veľmi jemne, aby ste nenarušili rovnováhu, v spätných zrkadlách sledujete smer a brzdný bod, pričom zároveň sledujete rýchlosť,“ dodáva Drndak.

Mimochodom, Nevera predviedla vysokorýchlostné cúvanie na skúšobnom polygóne Automotive Testing v nemeckom Papenburg, kde nedávno v priebehu jedného dňa prekonala hneď 20 iných rekordov a „siahla“ si pritom na maximálku takmer 412 km/h.

zdroj: Rimac