Premýšľali ste niekedy na tým, z čoho je vyrobená takzvaná vegánska koža, ktorou sa v poslednej dobe automobilky s takou hrdosťou oháňajú? Ak z materiálu ako je Deserttex (práškové kaktusové vlákna s bio-polyuretanovým lepidlom), nie je to také zlé. Lenže problém je v tom, že väčšina „koženiek“ sa dnes stále produkuje z ropy.
To nie je náš názor, ale záver správy Svetového fondu na ochranu prírody (WWF), ktorý dokonca pripúšťa, že je pre životné prostredie lepšie, ak budú automobilky aj naďalej používať skutočnú kožu.
„Alternatívy kože sú často vyrobené z plastu, ktorý sa vyrába z fosílnych palív,“ píše WWF a dodáva: „Plasty sa nerozkladajú a znečisťujú oceány i pobrežia. To spôsobuje obrovské škody na biodiverzite.“
Na štúdiu už zareagovala škótska spoločnosť Bridge of Weir, ktorá okrem dodáva kožu na volanty a sedadlá pre značky Audi, Toyota a McLaren. „Táto správa je významným krokom vpred v zdôrazňovaní obrovského významu kožiarskeho priemyslu a škôd na životnom prostredí spôsobených výrobkami, ktoré nie sú živočíšneho pôvodu.“
Bridge of Weir správne dodáva, že koža používaná v automobilovom priemysle je svojim spôsobom odpadný produkt rozsiahleho priemyslu so živočíšnymi výrobkami. Ak by sa nepoužila napríklad ako čalúnenie vo vozidlách, musela by sa spáliť, čo sú ďalšie emisie a nielen CO2.
A uznávajú to tiež menej pokrytecké automobilky: „Prechod z pravej kože na syntetickú by zvýšil produkciu a použitie PVC a mal by negatívny dopad na životné prostredie jednak pri výrobe, ale tiež na konci životného cyklu vozidla,“ priznáva Fredrika Klarén, šéfka oddelenia udržateľnosti švédskej značky Polestar.
Zaujímať sa o pôvod je rozumné
Pochopiteľne ešte raz je dôležité zdôrazniť, že samotná umelá koža z prírodných vlákien či syntetický semiš vyrobený z recyklovaného polyestera nie sú problém. Rovnako je ale v poriadku snažiť sa zužitkovať všetky produkty živočíšnej výroby, ak už raz existujú a je možné ich rozumne upotrebiť.
Čo naopak nie je normálne, je schovávať sa za termíny ako vegánsky či udržateľný v snahe vyvolávať v zákazníkovi dojem, že ide o ekologický produkt, aj keď je realita opačná.
zdroj: Automobilwoche, Bentley