BMW M1 bolo vo svojej dobe naozaj unikátom. Nízka placatá karoséria, motor umiestnený pre značku netypicky v strede za prednými sedadlami, vyklápacie svetlá, to všetko v tej dobe evokovalo skôr talianske značky ako Ferrari alebo Lamborghini a nie nemeckú značku BMW.

BMW M1 vo svojej dobe evokovalo skôr Ferrari alebo Lamborghini, ako BMW.

Na jednej M1-tke zanechal rukopis aj Andy Warhol.

Automobilka pritom na projekte najprv spolupracovala s Lamborghini, po problémoch sa však od Talianov odklonili a projekt dokončili vo vlastnej réžii. BMW M1 nemalo dlhú kariéru, od roku 1978 schádzalo z výrobných pásov len do roku 1981. Za ten čas ich vyrobili pre cestnú homologizáciu len 453 kusov.

Pohonnou jednotkou už bol pre BMW typický radový šesťvalec so zdvihovým objemom 3,5 litra so 6-timi škrtiacimi klapkami. Motor s interným označením M88 v neskoršej verzii poháňal aj úplne prvé BMW M5 a M635CSi. Z jeho odvodenia vznikol už motor s prívlastkom S38, ktorý dožil až do roku 1995 a do konca výroby druhej generácie M5.

Športovo upravené verzie dosahovali s turbodúchadlom výkon až 626 kW (850 k).

Jeho maximálny výkon bol 204 kW (277 k) a 330 Nm. Chuťovkou však boli upravené špeciály pre pretekanie, ktoré s prepĺňaním dosahovali až 626 kW (850 k). Dynamika aj civilnej verzie s pohotovostnou hmotnosťou len približne 1 300 kg stála za to. Na konci 70-tych rokov ste s M1-kou získali zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a maximálnu rýchlosť 262 km/h. Podľa dostupných informácií držala M1-ka štafetu najrýchlejšieho nemeckého automobilu až do roku 1983, kedy predstavili Porsche 911 turbo s továrenským navýšením výkonu.

M1 bolo jediným BMW, ktoré malo vzadu 2 znaky. O niečo podobné sa dnes pokúša nová X2 so znakmi na zadných stĺpikoch.

BMW M1 nikdy nástupcu nedostalo. Či je to správne alebo nie, tento fakt len stále ženie ceny M1 do nebeských výšin, ktoré sú pre našinca už mimo realitu. Pri príležitosti 30 rokov od začiatku produkcie síce BMW predstavilo štúdiu M1 Hommage, tá však nikdy nedostala nálepku sériová výroba. Pre niekoho je čiastočným nástupcom futuristický model i8. Kto vie, či o 30 rokov budeme vnímať i8-mičku rovnako, ako dnes M1. Ceny M1 neustále rastú, veď dnes si ju môžete kúpiť v rôznych aukciách za približne 400+ tisíc eur. Spolu s BMW 507 ide o najdrahšie automobily baworského výrobcu. Ako sa M1-tka páči vám?

Zdroj foto: BMW

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov