Jazdíte celý rok v meste a na diaľnicu idete len výnimočne?
V takom prípade vás mohla zaujať pripravovaná novinka z legislatívnych dielní EÚ. Tou je jednodňová diaľničná známka. Členské krajiny majú stále zhruba dva roky na to, aby ju zaviedli do praxe, ukazuje sa, že jej využitie môže byť výrazne obmedzené.
Prečo by vás jednodňová diaľničná známka mala vôbec zaujímať? Podľa pravidiel by jej cena nemala prevýšiť 9 % z ceny ročnej známky. Na Slovensku za ročnú známku motoristi platia 50 eur pre osobné vozidlá do 3,5 tony. V praxi by tak denná diaľničná známka nestála viac ako 4,5 eura, čo môže byť pre mnohých domácich motoristov zaujímavá ponuka. Najlacnejšia dnešná alternatíva vyjde na viac ako dvojnásobok – známka stojí 10 eur s platnosťnou na 10 dní.
Euroúradníci do smernice dostali nasledovné pravidlo: „Členské štáty môžu obmedziť denný úžívateľský poplatok len na účely tranzitu.“ Otázkou je, ako k tejto možnosti jednotlivé členské štáty pristúpia. Už teraz ale vieme, že takéto obmedzenie môže viesť k chaosu a nie zjednoteným pravidlám na európskom trhu. Podľa uvedeného pravidla totiž hrozí, že domáci motoristi v niektorých krajinách EÚ si kúpia známku s platnosťou jeden deň, no v iných krajinách im to umožnené nebude.
Pozor na diskrimináciu vodičov
Ďalšou otázkou ostáva dohľad nad takýmto pravidlom. Je iba veľmi ťažko predstaviteľné, ako by sa dalo v praxi efektívne skontrolovať, či si vodič kúpil diaľničnú známku iba za účelom tranzitu, alebo naopak na presun z jedného miesta na druhé v rámci vlastnej krajiny.
Ak by sa Slovensko rozhodlo ponúknuť jednodňovú diaľničnú známku iba pre autá so zahraničnými „ŠPZ”, diskriminovalo by to zase určité skupiny vodičov. Príkladov by sa dalo vymyslieť veľa – môže sa stať, že jednodňovú diaľničnú známku by si chcel zakúpiť napríklad vodič, ktorý býva v maďarskej Rajke a chystá sa na letisko Schwechat, pričom najrýchlejšie to má práve tranzitom cez Slovensko. Je navyše možné, že má auto so slovenským evidenčnými číslami, pretože ho využíva pri podnikaní a firmu má v Bratislave.
Na diskrimináciu vodičov si dáva EÚ pozor. Plán Nemecka na spoplatnenie diaľnic pre cudzincov stopli súdy.
Štáty EÚ si pritom musia dať pozor práve na to, aby sa vyhli diskriminácii konkrétnej skupiny vodičov. Mýto a diaľničné poplatky sú v tomto smere riziková téma. Ukázalo sa to už v minulosti, napríklad pri rakúskej žalobe smerovanej na Nemecko. Nemecká vláda počítala s plánom spoplatniť diaľnice a zvýhodniť domácich vodičov. Súdny dvor EÚ však v tomto zámere videl nepriame poškodenie zahraničných šoférov a nemecký plan nadobro stopol.
Aby sme pre vás o jednodňovej diaľničnej známke zistili viac, Topspeed oslovil k tejto téme Národnú diaľničnú spoločnosť. Hneď ako získame jej stanovisko, môžete čakať pokračovanie.