Líder triedy?
Koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles) prichádza s novinkou v nabitej triede kompaktných SUV. Automobilka hovorí, že ide o najkomplexnejší balík v segmente. Tak optimistický ani sebaistý by som nebol. Konkurencia je mimoriadne silná. Navyše, novinka veru nie je z lacného kraja. Ale poďme pekne po poriadku...
Jeep Compass je v ponuke s dvoma motormi (1,4 MultiAir a 2,0 MultiJet od Fiatu), 6-stupňovou manuálnou a automatickou prevodovkou. Tá má 9-stupňov a spájajú ju s benzínom aj dieselom. Compass ponúkajú v štyroch výbavách: Sport, Longitude, Limited a Trailhawk. Limited zastupuje TOP v oblasti komfortu a technológií a Trailhawk z hľadiska prechodnosti terénom. Postavený je na platforme „small wide“ koncernu FCA s nezávislým zavesením kolies aj vzadu. Firma prezentuje pohon 4x4 ako stály s odpájaním zadnej nápravy a inteligentnou distribúciou krútiaceho momentu. Oba systémy 4x4, Active Drive aj Active Drive Low vedia na jedno koleso poslať všetok zbytkový výkon. Prepínačom si zvolíte režim (Auto, Blato, Sneh, Piesok a pre Trailhawk aj Skaly). Navyše, 4WD viete uzamknúť tlačidlom na palubovke.
Komfortný benzín, „športový“ diesel
Ako prvý som vyskúšal benzínový variant 1,4 MultiAir (170 koní a 250 Nm) s 9-stupňovým automatom. Okrem neho je v ponuke aj 2WD verzia so 140 koňmi a 230 Nm. Auto je veľmi príjemné na každodenné jazdenie po meste a okolí, extra dynamiku však nečakajte. V spojení s klasickým automatom občas váha, ktorý stupeň zaradiť. Rozjazdy sú letargické, ale radí hladko a príjemne komfortne. Zvuková kulisa je oveľa príjemnejšia ako v prípade dieselu. Podvozok bratislavské cesty síce zvláda, no občas sa zdal uskákaný. Na športovanie v zatáčkach zabudnite. Čo ma prekvapilo je, že „kompas“ je riadny kus auta. V záplave SUV som sedel hádam ešte vyššie ako ostatní. Toto ľudia chcú, vyšší posed, dobrý výhľad a pocit akéhosi bezpečia SUV auta.
V záplave SUV Compass boduje prepracovaným pohonom 4x4. A drsným dizajnom veľkých Jeepov.
Verzia Trailhawk s dieselom je o niečom inom. 2,0 MultiJet so 170 koňmi a 350 Nm sa vie lepšie oprieť do krútiaceho momentu motora. Je celkovo živší. Na diesel má až neskutočne rýchlu odozvu na plyn a navyše, prevodovka ho priveľmi nepodtáča. Aj keď nerád, uznávam, že z hľadiska dynamiky a pocitu „športovosti“ je prekvapivo lepší ako benzín. Nepoteší slabšie odhlučnenie. Hlavne pri kickdowne je motor v kabíne počuť viac. Trailhawk má navyše vylepšený pohon 4x4 Active Drive Low. Hodí sa na ťahanie bremien, kedy potrebujete ísť veľmi pomaly, až krokom. Disponuje pomalým prevodom 20:1. Má zvýšenú svetlú výšku o 2,5 cm (215 mm), iné pneumatiky a disky a lepšie zakrytovanie podvozku. Má byť ozajstným „offroadom“ vo svojej triede. Spĺňa všetky predpoklady nebyť len mestskou slečinkou. Dokonca má aj optimalizované nárazníky pre lepšie nájazdové a prejazdové uhly. Okrem silnej verzie naftového dvojlitra ponúkajú aj 140-koňový variant a tiež diesel s objemom 1,6 l a 120 koňmi.
Ľuďom ponúka aj pohon len jednej nápravy. To pre tých, ktorých zaujme nevšedný a drsný vzhľad a nepotrebujú štvorkolku. Ja si myslím, že by bolo hriechom nekúpiť verziu s jedným zo systémov 4x4. Práve v tom sa líši od konkurentov. Má zvládnuť podstatne viac ako len vyššie obrubníky.
Samozrejmosťou sú moderné bezpečnostné prvky. Predkolízny systém, varovanie pred opustením jazdného pruhu, monitorovanie mŕtveho uhla. To všetko sa už stáva akýmsi štandardom. Cena modelu Compass začína na 22 290 eur za predokolku 1,4 MultiAir 2WD vo výbave Sport. Vrcholný 2,0 MultiJet 170k 4x4 Limited stojí 36 390 eur. A to je už mastné. Najlacnejší 4x4 model kúpite za 28 890 eur.
Zdroj foto: Miro GLASA a Jeep