Presný harmonogram štábu Amazonu a program The Grand Tour z uplynulých dní, respektíve konkrétny obsah chystaného špeciálu, ktorý sa čiastočne odohráva aj na Slovensku, v tejto chvíli samozrejme nepoznáme. Aj keby sme ho ale poznali... veď to poznáte. Prezradiť vám ho do najmenších detailov nemôžeme. Nie je totiž v našom záujme zbytočne komplikovať život tým, ktorí sa tohto úžasného pojazdného divadla zúčastnili, ale sú viazaní mlčanlivosťou.

Jedným z nich je i český kolega Jakub Rejlek, ktorého mnohí z vás poznajú z časopisu Faster a aktuálne tiež z vysielania Českej televízie, kde pripravuje reláciu Auto Moto Svět. A pretože sa s ním poznáme, neváhali sme zodvihnúť telefón.

„Áno, môžem potvrdiť, že som na spoločnej fotografii (viz. úvodný záber – pozn. red.),“ priznáva Jakub a dodáva, že až po skončení tejto náročnej a dlho pripravovanej akcie si uvedomil, čo sa mu podarilo a že išlo o udalosť, ktorá sa už pravdepodobne nebude opakovať.

Snímok s Jeremy Clarksonom a Richardom Hammondom vznikol minulý týždeň na poľskom okruhu v Poznani, kam kompletná moderátorská zostava Grand Touru vyrazila so zaujímavým plánom. Sadnúť za volanty starých československých formúl Metalex rozdať si to na trati proti sebe.

Možno by sme aj zatĺkali, aký je pôvod tejto techniky, ale to nemá veľký význam, keďže na fotografiách zverejnených na instagramovom účte Grandtournation je veľmi dobre vidieť nálepky s nápisom Cabrio Gallery.

Ak náhodou netušíte, o čo ide, v ČR je to pomerne známe múzeum, ktoré okrem iného vystavuje pretekárske monoposty z rokov 1965 až 1990 a dopĺňa ich športovými a súťažnými kabrioletmi československej produkcie. Svetovým unikátom, ktorý tiež parkuje v Dobřenicích neďaleko Hradca Králové, je Škoda 440 Karosa navrhnutá vo Vysokom Mýte v polovici 50. rokov.

Práve z Cabrio Gallery sa spomínané formuly premiestnili do Poznane a ak si myslíte, že Clarkson, May a Hammond staré stroje šetrili, tak ste na omyle. Do Poľska sa československé železo dostalo okrem iného i „s prísľubom“, že to nemusia prežiť bez úhony, a ako sa neskôr pri ostrej akcii ukázalo, výstraha bola na mieste. Čo by ale nadšenci do rýchlych kolies neurobili pre bláznov podobnej krvnej skupiny, že?

Známy český zberateľ športových áut neváhal a okrem toho, že Grand Touru dočasne poskytol svoje vzácne vozidlá, vyhrnul si rukávy a počas celého dňa robil mechanika Richardovi Hammondovi. A mal čo robiť.

Richard tak trochu už tradične nemal svoj deň. Najskôr mu odišlo radenie, to sa ale po krátkej zastávke v boxoch podarilo opraviť. Horšie bolo, že z jeho auta začal unikať olej a kým si to všimol, zadrel motor a v zákrute vyletel von z dráhy.

Pilot našťastie vyviazol so zdravou kožou a ako sa neskôr ukázalo, čierny monopost MTX 1-06 s číslom 88 to nakoniec prežil. Čo je úžasné, len pár dní po tejto nehode si odniesol prvú cenu z Veteranfestu Slavkov 2022, v kategórii „Sportovní vozy československé výroby“ a v tejto chvíli je i pojazdný.

Z Poľska malo britské trio údajne namierené do Ostravy, tamojšie nakrúcanie však podľa dostupných informácií nevyšlo, takže sme Clarskona, Maya a Hammonda následne zaregistrovali až v Žiline a o niečo neskôr v Piešťanoch, presnejšie povedané na známom priľahlom letisku.

Okrem videa máme z tohto miesta aj fotografie, ale zverejniť ich nemôžeme, takže len stručne. Škodu 1100 OHC, ktorú Jeremy osedlal, poznáme z továrenského múzea automobilky pomerne dobre, bolo nám preto trochu záhadou, ako sa mu do nej s jeho nie práve najmenšou postavou podarilo napasovať. On sám v krátkej zmienke na Instagrame napísal, že sa do nej vošiel. V skutočnosti ale len vďaka tomu, že má tento červený roadster odnímateľný volant.

Zvyšok ich slovenského (a samozrejme tiež poľského) príbehu najlepšie dokumentujú fotografie, takže len dodáme, že Clarksonovi, Mayovi a Hammondovi robia na tejto ceste spoločnosť žltý Chevrolet SSR s pevnou sklápacou strechou, biela Mitsuoka Le-Seyde vytunená lustrami na blatníkoch a béžový Crosley Convertible, ktorý však mal nejaké technické problémy.

Stalo sa tak už na ceste do zajateckého tábora Stalag Luft III z druhej svetovej vojny (neďaleko mesta Żagań), ktorý bol známy tým, že držal personál spojeneckých vzdušných síl a v roku 1944 z neho podzemným tunelom utieklo takmer 80 letcov. Mimochodom, je dosť možné, že tento špeciál Grand Tour bude s témou druhej svetovej vojny a udalosťami vo východnej Európe spojený aj v iných bodoch. Ale späť k autám GT...

Spomínaný maličký Crosley, ktorý šoféruje James May, na istý čas nahradil modrý hot rod postavený na základoch Fordu Popular z roku 1959, ale po príchode do Bratislavy je béžové americké autíčko späť. Vieme to aj vďaka tomu, že máme fotografie z dielne, kde všetky tri stroje prenocovali, zatiaľ čo ich vodiči sa zabávali v hlavnom meste.

Teda, zabávali... Hammond s Clarksonom vyrazili na bicykloch po nábreží, spoločne si dali pivo, nakupovali cédečká a nakoniec skončili s bicyklami v hotelovej hale, kde bola o poznanie príjemnejšia teplota.

Čo bude ďalej, berte – prosím – s veľkou rezervou, ale podľa našich informácií má ansámbel Grand Touru namierené do Maďarska. Čo majú v pláne, absolútne netušíme, ak ale budete sledovať ich účty na sociálnych sieťach, alebo občas nazriete aj k nám, mohli by ste sa to dozvedieť. A termín vysielania špeciálu zo Slovenska? Donieslo sa k nám, že by mohol vyjsť v decembri, ak by sa ale niečo zmenilo, dáme vám vedieť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov