To, že koncern VW má na Ukrajine mnohých kľúčových dodávateľov, je dnes už každému zrejmé. Karsten Schanke s predstavenstva automobilky Škoda Auto prezradil, že celý koncern má v dodávateľských ukrajinských firmách zamestnaných až 55 000 ľudí, čo dáva určitú predstavu o tom, aký veľký objem dodávok pre koncern Ukrajina zabezpečovala. Jedným z najdôležitejších komponentov pritom boli káblové zväzky, ktorých nedostatok položil európske automobilky na kolená. Škoda Auto preto vykonala veľkú logistickú operáciu a časť výroby káblových zväzkov (aj s jej zamestnancami) presťahovala do Českej republiky. Zatiaľ sem dorazilo prvých 35 zamestnancov, hoci pôvodne malo prísť až 50 ľudí. „Za pracovníčkami, ktoré sem prišli z Ukrajiny, môžu prísť aj ich rodiny,“ dopĺňa Karsten Schnake z predstavenstva Škoda Auto. Tiež dodáva, že česká výroba zatiaľ bude pokrývať asi 50 % reálneho dopytu automobilky. „Výroba na Ukrajine stále beží, vzhľadom na bezpečnostné opatrenia však nie v takom objeme, aký potrebujeme. Výpadok výroby však už vieme zabezpečiť výrobkami z Čiech,“ dodal Jan Melichar, vedúci oddelenia nákupu pre konektivitu a elektriku Škody Auto.
Zďaleka však nešlo o jednoduchý proces a preprava technológií a liniek trval päť týždňov. „Náročná bola aj preprava už vyrobených dielcov. Vodič napríklad odstavil kamión na kraji diaľnice a šiel bojovať,“ opisuje starosti pri transporte Jan Melichar. Ako ďalej komentuje, museli nájsť vodičov starších ako 60 rokov, ktorí nepodliehajú povinnosti narukovať k armáde.
Menej verzií v ponuke
Koncern VW sa nechal už dávnejšie počuť, že táto kríza ho poučila v mnohých veciach. Jedným z riešení ako podobným situáciám v budúcnosti predchádzať, je aj väčšia univerzalita a ponuka menšieho počtu ponúkaných verzií. Dodávatelia v rámci koncernu musia byť navrhnutí tak, aby bola k dispozícii ich vzájomná zastupiteľnosť. Jedným z krokov k tomuto stavu sú aj podvozkové platformy. Práve MEB určená pre elektrické autá údajne predstavuje ďalší krok k ešte výraznejšej univerzálnosti a zameniteľnosti medzi jednotlivými modelmi koncernu.
Enyaq iV stále stojí
Zaujímavá je situácia okolo elektrickej škody Enyaq iV. Ak si myslíte, že presťahovaním výroby z Ľvova do Čiech sa situácia okolo odstavenej výroby elektrickej škodovky vyriešila, ste na omyle. Ako vysvetľuje automobilka, hlavný káblový zväzok pre tento model je náročný komponent, ktorý sa vyrábal v inom ukrajinskom závode (Žitomir). Na rozdiel od jednoduchších káblových zväzkov z Ľvova, tvorí ten zo Žitomiru elektronickú „chrbticu“ auta a je nenahraditeľný. A hoci sa časť výrobných kapacít v Žitomire už podarilo obnoviť, stále je to veľmi málo a Škoda Auto na svoje dodávky naďalej čaká. Škoda Enyaq iV tak zatiaľ zostáva na „čakacej listine“ a jej výroba stojí. Zaujímavosťou je, že v Žitomire plánujú dokonca stavbu firemného bunkra, do ktorého sa budú v prípade ohrozenia zamestnanci ukrývať. Aj takéto paradoxy vojna prináša.
zdroj: Reuters, ČTK