Kalifornskú registráciu má v tejto chvíli 14,2 milióna osobných a takmer 16 miliónov ľahkých úžitkových vozidiel i ťažkých nákladných áut. Z viac ako 30 miliónov automobilov jazdí na batérie 663 tisíc elektromobilov, čo je asi 2,2 % z celkového počtu. Ak by sme do toho započítali aj plug-in hybridy, ktorých je zhruba 380 tisíc, máme tu 3,5 % dopravných prostriedkov, ktoré môžete pripojiť do zásuvky.
Najľudnatejší americký štát už oznámil, že v roku 2035 kompletne zakáže predaj akýchkoľvek vozidiel poháňaných spaľovacími motormi, pričom nariadenie sa bude týkať ľahkých i ťažkých úžitkových áut. Tamojšie médiá sa akurát pýtajú, ako to chce Kalifornia zvládnuť.
V súvislosti s prichádzajúcou vlnou horúčav totiž tamojší prevádzkovateľ elektrickej rozvodnej siete (v koordinácii so štátnym energetickým regulačným orgánom CAISO) varoval, že v dôsledku vysokých teplôt, respektíve kvôli klimatizačným jednotkám bežiacim na plný výkon dôjde k nadmernému zaťaženiu siete a tá by to nemusela vydržať.
Energetici preto žiadajú, aby obyvatelia Kalifornie zhasínali zbytočne svietiace svetlá, nepoužívali veľké elektrické spotrebiče, ako sú pračky či sušičky, nastavili klimatizačné jednotky na 75 stupňov Fahrenheita (teda 25,5 stupňa C) alebo vyššie, a aby majitelia elektromobilov svoje autá vôbec nenabíjali medzi šestnástou a dvadsiatou prvou hodinou. V opačnom prípade hrozia masívne výpadky prúdu.
Benzínom a naftou k stabilite siete
Aby ste si naplno vychutnali absurditu tejto situácie, keď 3,5 percenta čiastočne alebo plne elektrických áut dokáže spolu s ďalšími spotrebičmi zhodiť sieť v štáte, ktorý chce o trinásť rokov úplne zakázať autá so spaľovacími motormi, stačí sa pozrieť, aké opatrenia Kalifornia robí, aby to zvládla.
Čakáte plány výstavby hneď niekoľkých blokov atómovej elektrárne či dohody o nákupe energie z iných štátov? My by sme čakali, Kalifornia má ale lepší nápad. Tamojší guvernér a ďalší politici chcú vyčleniť 5 miliárd dolárov na údržbu (!) siete, namiesto investícií do jej celkového zlepšenia, ktoré by zahŕňalo i nové elektrárne.
A najväčší gól (doslova) do vlastnej siete? Spomínaná údržba spolieha na generátory poháňané benzínom alebo naftou, ktoré by podporili elektrické rozvody a zabránili výpadkom!!