Minister Róber Kaliňák predstavil dnes nový projekt verejnosti prostredníctvom tlačovej konferencie.

Súčasťou nového projektu bude 1341 kontrolných bodov rozmiestnených po celom Slovensku. Z celkového počtu má „len“ 280 z nich dohliadať na maximálnu povolenú rýchlosť. Napriek všetkému ide o slušné číslo. Zvyšok ministerstvo zameria na ostatné priestupky ako napríklad jazda na červenú, nezastavenie na „stopke“, nesprávne predbiehanie alebo dokonca váženie nákladnej dopravy.

Ministerstvo už má vytipované lokality, ktorých analýzou strávilo dva roky. Malo by ísť o nebezpečné úseky. Žiadne meranie rýchlosti na rovnej ceste tesne pred tabuľou konca dediny vraj nehrozí. Dobrou správou však je, že všetci budeme vedieť, kde ministerstvo dané kontrolné body umiestni. Poslúži nám k tomu online mapa, ktorá bude pri prípadných zmenách aktualizovaná.

Stacionárne radary sa už nebudú skrývať v kríkoch na konci dediny. Aspoň nie tie zapojené do objektívnej zodpovednosti.

Systém za 49 miliónov eur počíta s vybudovaním 1341 kontrolných bodov a Národného centra dopravných informácií. Všetko by malo fungovať už počas budúceho roka. Je odhad ministerstva reálny? Uvidíme.

To však nie je všetko. Zaznamenávanie priestupkov a odosielanie pokút bude zabezpečovať Národné centrum dopravných informácií, ktoré plánuje rezort postaviť niekde v Banskobystrickom kraji. Projekt zamestná 280 ľudí, z toho 50 hendikepovaných.

Novovybudované centrum bude navyše plniť aj iné úlohy, ako len rozosielanie pokút. Vodičom bude napríklad poskytovať informácie v reálnom čase o dopravnej situácii na celom Slovensku. Treba nám takýto superdrahy dopravný servis? Veď dnes ho zabezpečuje už viac či menej kvalitne niekoľko súkromných subjektov a aplikácií.

Pokuty budeme dostávať priamo do svojich poštových schránok. Sadzobník sa v porovnaní s bežným spôsobom zisťovania priestupkov nemení. Ak však pokutu zaplatíme do 14 dní, dostaneme 30% zľavu. V minulom roku údajne formou objektívnej zodpovednosti polícia rozposlala 7406 pokút.

Automatický systém začne fungovať počas budúceho roka.

Koľko to bude celé stáť? Ministerstvo odhaduje náklady na 49 miliónov eur, ktoré z drvivej časti zaplatí Európska únia. Kedy bude systém v plnej prevádzke? Ešte pred jeho spustením musí prebehnúť verejné obstarávanie, ktoré by malo byť vyhodnotené do konca leta. Minister následne počíta so spustením prevádzky automatického systému v priebehu budúceho roka.

Možno sa pýtate, čo budú teda robiť policajti, ktorí doteraz dennodenne merali rýchlosť na mnohých úsekoch Slovenska. Údajne budú prispievať k bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky iným spôsobom. Napríklad budú regulovať dopravu v kritických úsekoch počas doby so zvýšenou dopravnou záťažou. Ja si však osobne myslím, že svoje radary rozhodne nevyhodia do koša a nedovolia im ani zapadnúť prachom... Zdá sa, teda, že sa máme na čo "tešiť".

Prečítajte si aj: POLÍCIA SA S REPRESIOU DOSTÁVA NA LIMIT. GAŠPAR SĽUBUJE ZMENY