Španielsko sa v roku 2026 stane prvou európskou krajinou, ktorej vodiči budú mať povinnosť voziť so sebou v aute oranžový maják V16. Ten musia v prípade nehody, či vytvorenia prekážky na ceste vlastným vozidlom použiť a upevniť na strechu vozidla. Jeho nespornou výhodou je pritom nielen vysoká viditeľnosť v akomkoľvek počasí, ale aj aktívna funkcia vysielania lokalizačného signálu pre záchranné zložky. Argumentom jeho zástancov je pritom aj skutočnosť, že umiestňovanie tradičných reflexných trojuholníkov za auto vyvolávalo v krízových situáciách až príliš veľké nebezpečenstvo a najmä pri zníženej viditeľnosti nebol trojuholník viditeľný. Neraz ho pritom poryvy vetra od okolo jazdiacich áut zhodili na zem a ležiaci trojuholník prakticky úplne strácal akýkoľvek význam. Dopravní analytici nielen v Španielku však teraz varujú, že jednostranné nahradenie trojuholníka jedným majákom môže spôsobiť aj vážne komplikácie.
Kam s ním?
Bezpečnostný maják, ktorým chcú Španieli nahradiť doterajší trojuholník vyžaruje do okolia blikajúce oranžové svetlo v uhle 360° a zároveň vysiela núdzový signál záchranným zložkám. A hoci navrhovatelia novej legislatívy mysleli na viac možností jeho pripevňovania na strechu (magnet alebo suchý zips), odborníci sa zhodujú, že v praxi môže práve toto spôsobovať problém. Doteraz totiž nikto neriešil, ako sa bude maják spoľahlivo pripevňovať na strechy kabrioletov, áut so sklenenými, či hliníkovými strechami, prípadne na autá s atypickým tvarom strechy (ak je napríklad najvyšší bod strechy príliš vysoko). Ako upozorňuje autoklub, v takýchto prípadoch neraz rozhodujú sekundy. Tiež nie je zatiaľ presne definované, ako sa majú zachovať vodiči autobusov a nákladných áut. "Pri vysokých autách hrozí, že nebude možné včasné označenie odstaveného, či havarovaného vozidla,“ uvádza vo svojom vyhlásení španielsky autoklub. Tiež nie je zrejmé, ako postupovať, ak bude havarované vozidlo za horizontom, či za neprehľadnou zákrutou. Podľa odborníkov sú práve toto momenty, kedy bol trojuholník užitočnejším doplnkom povinnej výbavy. Objavili sa preto úvahy, že úplné odstránenie povinnosti voziť v aute výstražný trojuholník nie je dobrým nápadom. Ak by sa tak stalo, odporúčajú ho odborníci nahradiť ďalším majákom ako súčasťou povinnej výbavy (s možnosťou umiestnenia tam, kde sa doteraz umiestňoval trojuholník). S tým by samozrejme pribudla vodičom povinnosť udržiavať v použiteľnom stave batérie oboch povinných majákov (práve kontroly funkčnosti majákov by sa mali stať súčasťou preventívnych policajných kontrol).
Debaty o použiteľnosti výstražných trojuholníkov a majákov sa vedú aj na európskej pôde, zatiaľ sa však jednotný celoeurópsky predpis na rozsah výbavy nepripravuje a EÚ to aj naďalej necháva v kompetencii jednotlivých členských krajín.
zdroj: Reuters, ECD Confidencial Digital, Motorpasion, Luces de Emergencia
Odpovedalo 245 ľudí