Nedostatočná infraštruktúra, drahé elektromobily, rastúce ceny energií a v poslednom období aj ich nedostatok v čase energetických špičiek predstavujú len časť dôvodov, prečo je rozvoj elektrickej dopravy v rámci EÚ pomalší, než pôvodné sny európskych politikov. Ich prognózy skrátka narazili na spotrebiteľskú realitu podfarbenú aktuálnymi krízami a napätím okolo vojenských konfliktov. Aby však EÚ splnila svoje predsavzatia, musí podniknúť kroky, ktorými znepríjemní život s fosílnym autom a na druhej strane zabezpečí jednoduchšiu prevádzku elektromobilu. Jedným z takýchto opatrení má byť aj povinný platobný terminál na každej verejnej nabíjačke. Opatrenie je súčasťou dokumnetu AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), ktorý už úspešne prešiel schvaľovacím procesom na pôde Európskeho parlamentu.
Rovnako jednoduché ako tankovanie benzínu
Cieľom schválených opatrení má byť maximálne zjednodušenie nabíjania elektrického auta kdekoľvek na území EÚ. Okre prehľadného značenia cien, vrátane zobrazenia aktuálnej ceny nabíjania, má byť každý nabíjací stojan povinne vybavený štandardným platobným terminálom. A reč nie je len o nových nabíjacích staniciach, platobné terminály sa sa budú musieť objaviť aj na doteraz prevádzkovaných starších verejných nabíjačkách. Prevádzkovatelia nabíjacích staníc sú pochopiteľne ostro proti a argumentujú tým, že to výrazne predraží a spomalí budovanie nabíjacej infraštruktúry, čo sa negatívne premietne aj do cien nabíjania pre koncových zákazníkov. EÚ momentálne hľadá kompromis, ako z nepríjemnej situácie von a zdá sa, že riešením by mohla byť povinnosť vybavenia platobným terminálom len pre rýchlonabíjacie DC stanice s určitým minimálnym nabíjacím výkonom. Ako jednania dopadnú a ako bude vyzerať finálna podoba nového legislatívneho opatrenia, by malo byť zrejmé ešte tento rok.
zdroj: Reuters, Euractiv