Keď som bol po Novom roku na pár dní na výlete na severe Slovenska, celkom starostlivo som sledoval predpovede počasia a najmä to, ako klesali teploty. Hodnota mínus devätnásť stupňov už prináša úvahy, či mám dobrú naftu, či som si nemal dať aditívum, či je baterka v dostatočne dobrej kondícii po rokoch používania a tak ďalej. Stále je to však teplota, ktorá by nemala robiť žiadne vážne starosti a dní, počas ktorých je u nás povedzme mínus dvadsať päť, je v roku tiež len pár, ak vôbec nejaké sú.
A tak si v teple môžete teraz vychutnať, ako sa motor trápi pri oveľa väčších mrazoch. Našli sme desaťminútové video, ktoré sa venuje práve takýmto náročným zimným štartom – hotové zimné utrpenie. Nie studený, ale arktický štart. Je až dojemné sledovať snahu celých agregátov naskočiť, keď má skrehnutá baterka problém vôbec otočiť kľukovým hriadeľom, prípadne nafta sa už začína podobať na med a cez hadičky dávno netečie.
Čo sa vtedy môže diať?
Ako vidieť na videu, v prvom rade LCD displeje strácajú kresbu a ukazujú nezmysly, ručičky ukazovateľov sa idú zblázniť z toho, že nerozumejú, čo sa deje, kontrolky splašene preblikávajú a hlavne – motory vydávajú neskutočné zvuky. Pritom nejde o nejaké staré, či nebodaj vyslovene lacné autá. Nájde sa medzi nimi aj taká chuťovka ako Lamborghini Gallardo (06:12), ktoré si musí poradiť s 15-stupňovým mrazom. Je zaujímavé sledovať aj to, ako vodiči reagujú v tejto situácii, ako im postupne dochádza, že čelia mrazivému problému, a možno sa aj v tej strašnej zime začínajú potiť. Samozrejme, vypínajú nepotrebné spotrebiče, aby zachránili zvyšok prúdu na štartovanie. Ruština v pozadí sa tiež k takýmto výjavom vyslovene hodí. Celkom komicky v tomto kontexte vyznieva svedomité hlásenie palubného počítača, ktorý pri teplote -22 stupňov upozorňuje vodiča na možnosť tvorby poľadovice. Je to nanajvýš pravdepodobné.
Zima je tu, tak nech vám to štartuje! Vlastne celý rok.