Kórejská automobilka KIA drží krok s dobou, a tak prichádza s modernizáciou svojho mestského hatchbacku Rio. Kia Rio 2021 sa do predaja dostane už na jeseň 2020, pričom zaujme nielen typickými novinkami v podobe osvieženého dizajnu, či bohatšej komfortnej a bezpečnostnej výbavy, ale aj niekoľkými zaujímavými novinkami na poli techniky.

Pod napätím 48 V

Majitelia nového Ria sa môžu tešiť na nový dizajn diskov, omladenú paletu lakov, v detailoch pozmenený exteriérový dizajn (full-LED svetlomety sa stávajú štandardom všetkých verzií) a vylepšenú výbavu, v ktorej nechýba ani väčší, 8-palcový displej palubného systému podporujúceho Apple CarPlay a Android Auto. Omnoho zaujímavejšie zmeny však prichádzajú pod karosériu. Novinkou je predovšetkým mild-hybridný systém využívajúci pracovné napätie 48 V. Kombinuje litrový benzínový trojvalec SmartStream 1.0 T-GDi, štartér-generátor MHSG (spojený s motorom pomocou remeňa) a 48 V li-ion batériu. Systém pracuje podľa typickej schémy, teda ak treba, pri brzdení rekuperuje energiu, pri akcelerácii nenápadne pomáha motoru a po vypnutí motora stop-štart systémom zasa roztáča a štartuje motor vyššími otáčkami, než klasický štartér. Naštartovanie preto trvá kratší čas a nesprevádzajú ho vibrácie typické pre štartovanie bežným štartérom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Komunikácia po drôte

Mild-hybridný systém je k dispozícii v dvoch výkonových verziách (74 kW/100 k a 88 kW/120 k) a automobilka ho kombinuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT alebo unikátnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou iMT (od spoločnosti Bosch). Jej spojka už nevyužíva klasické mechanické spojenie so spojkovým pedálom, ale všetko je riadené systémom drive-by-wire. V tomto prípade je vhodnejšie skôr označenie „clutch-by-wire“. Pedál spojky tu slúži len ako vysielač signálu pre aktuátor, ktorý ovláda spojku. Jej činnosť preto nie je priamo závislá na polohe spojkového pedálu, čo napríklad umožňuje rozjazd bez použitia spojkového pedálu (napr. pri rozjazde v kolónach). Pedál si napriek tomu zachováva mechanický odpor ako pri klasickom systéme. Hlavnou výhodou systému je možnosť využitia režimu „plachtenia“, pri ktorom sa dokáže spojka rozopnúť ešte pred zastavením auta v kolóne a Rio môže vypnúť motor. Novinkou je aj tzv. asistent jazdy v kolónach, kedy môže vodič jazdiť v kolónach bez toho, aby sa musel dotknúť spojkového pedála. Minulosťou by sa mali stať aj situácie, kedy menej skúseným vodičom pri rýchlom pustení spojového pedála zdochol motor. Ako to nakoniec celé bude fungovať v reálnej premávke, však ukáže až prax.